Lista do śledzenia na 2020 rok – trendy i ludzie

Szacowany czas na przeczytanie: 11 minut

Lista do śledzenia na 2020 rok, czyli kogo i co śledzić w mediach społecznościowych? To pytanie dostaję tak często, jak często słyszę, że ten rok jest nadal rokiem mobile. Dlatego przygotowałem specjalną listę, na której znajdziecie trendy w marketingu, które będą się moim zdaniem, rozwijać w tym roku oraz profile osób wartych obserwowania.

Listę podzieliłem na kilka kategorii. Pierwszą z nich są trendy, drugą ludzie i marki osobiste na LinkedIn, od których można wynieść naprawdę sporo ciekawej wiedzy. To co? Zaczynamy?

Lista do śledzenia na 2020 rok – trendy i ludzie

Trend: Ekologia i powrót do korzeni

Nasi konsumenci coraz częściej wpisują się tzw. ruch LOHAS (Lifestyle of Health and Sustainability), czyli osób żyjących zgodnie z naturą i zasadami zrównoważonego rozwoju. Potwierdzają to na przykład badania Instytutu Gallupa, według których aż 94 proc. ankietowanych konsumentów zadeklarowało, że woli korzystać z usług czy produktów tych firm, które dbają o naturalne środowisko. Grupa ta tworzy coraz większy popyt zwłaszcza w USA, gdzie mianem LOHAS określa się już niemal jedną trzecią konsumentów. Trend widoczny jest także w Polsce.

Na początku roku Facebook opublikował raport „The 2020 Topics & Trends Report”. Znajdziemy w nim informacje o tematach, o których coraz więcej rozmawiali użytkownicy w 2019 roku. W opinii Facebooka może to sugerować, że w nadchodzącym roku będą one miały znaczenie. Wnioski z raportu zestawiono w siedem różnych kategorii: Uroda i moda, Handel, Rozrywka, Żywność i napoje, Umysł i ciało, Nauka i technologia, a także Podróże i wypoczynek. Trendy zbadano w dwóch kategoriach – “Topics to Watch” i “Hot Topics”. Pierwsza kategoria mówi o popularności tematów rozmów na Facebooku. Przewidywane jest, że będą one nadal zyskiwały na popularności.

Użytkowników tego portalu w ubiegłym roku zainteresowało, m.in.:

  • bycie bardziej ekologicznymi;
  • powrót do korzeni i offline’u;
  • docenianie „małych momentów”.

Coraz częściej kupujący decydują się też na produkty o dłuższej żywotności, które odzwierciedlają wyznawane przez nich wartości związane z recyclingiem i mniejszą produkcja odpadów. Jednym z istotniejszych tematów poza powrotem do offline’u i cyfrowego detoksu, na jaki dyskutowano były plastikowe słomki, ograniczenie emisji dwutlenku węgla czy zero waste.

Trend: Marketing inkluzywny

Już w ubiegłym roku Alan Jope, dyrektor generalny koncernu Unilever (należą do niego takie marki, jak Dove, Knorr, Surf, Axe, Ben & Jerry’s) zapowiedział, że firma będzie rozwijać swoją działalność w sposób celowy i zrównoważony. Dlatego planuje w najbliższych latach pozbyć się tych marek, które nie wnoszą do życia konsumenta nic więcej ponad to, do czego służą. Nic dziwnego skoro połowa obrotów firmy pochodzi dziś z marek, które uważa się za celowe, czyli za takie które dają konsumentowi wartość dodaną.

Towarzyszą mu w trudnych, radosnych lub ważnych momentach, zmieniają albo uczestniczą w jego stylu życia. A liczba ta wzrośnie do 80 proc. ciągu kilku lat, po części dlatego, że ten obszar portfela rośnie najszybciej, ale również dlatego, że Unilever będzie zmieniać te marki. Wiele marek na świecie, które składają puste obietnice rozwiązywania określonych problemów społecznych i kulturowych, ale nie podejmują w tym kierunku żadnych działań. Sam Jope uważa, że marki, które oferują jedynie „bielsze zęby”, „ładniejsze włosy” są już markami zbytecznymi.

Rynek się zmienia. Marki nie mogę i nie powinny pozostawać obojętne nie tylko na potrzeby konsumentów, ale także na ich przeżycia czy problemy – niezależnie czy dotyczy to kobiet, mężczyzn, ekspatów czy osób LGBT+. Działania, nie tylko Unilevera, ale także IKEA, Netflix, IBM, Microsoft, Empik czy MTV otwierają drogą innym firmom do komunikacji inkluzywnej – z imigrantami i mniejszościami narodowymi, kobietami, seniorami, niepełnosprawnymi czy społecznością LGBT+.

Trend inclusion & diversity to jeden z najważniejszych obecnie trendów. Żyjemy dziś w gospodarce opartej na innowacji, której głównej wartością jest różnorodność. Badania potwierdzają, że firmy stosujące politykę inkluzywności (włączania) są bardziej dochodowe.

Trend: Employee Advocacy

Program Employee Advocacy to strategia komunikacji zewnętrznej za pomocą marek osobistych pracowników, z wykorzystaniem przede wszystkim mediów społecznościowych. Zespoły, w oparciu o networking i budowanie relacji biznesowych, pracują na wiarygodność marki, budują zaufanie, rozpoznawalność, a także realizują cele biznesowe. Social media z roku na rok zyskują na popularności – dziś korzysta z nich ok. 40% światowej populacji, a na samym LinkedIn zarejestrowanych jest 546 mln osób.

I zasadniczo nikt nie promuje firmy lepiej niż jej pracownicy. Dysponują oni nie tylko znajomością branży, trendów, ale są też autentycznymi ekspertami w tematach, którymi się zajmują na co dzień. Wprowadzenie programu Employee Advocacy w firmie przekłada się pozytywnie nie tylko na wizerunek marki, ale także i przede wszystkim na procesy rekrutacyjne i sprzedaż.

Według badania Nielsen, aż 85 proc. absolwentów uznała właśnie traktowanie pracowników, jako główne kryterium wyboru miejsca pracy. Dodatkowo, jak podaje sam LinkedIn, aż 74 proc. kupujących w sektorze B2B i 84 proc. managerów C-level korzysta z mediów społecznościowych przy podejmowaniu decyzji o zakupie.

Jest to trend, który firmy, nie tylko z sektora B2B, ale także B2C, będą coraz szerzej i częściej stosować w swoich marketingowych i komunikacyjnych strategiach.

Trend: Marki osobiste

Czym jest marka osobista – każdy wie. Potencjalni klienci w wielu branżach bardzo mocno selekcjonują dostawców swoich usług. Wybierają tych, w których wiedzę mogą zaufać. Silna marka osobista pokazuje, że jesteśmy aktywnymi uczestnikami życia swojej branży, dzięki czemu możemy otrzymywać więcej zapytań od potencjalnych klientów, łatwiej nawiązać ci z nimi kontakt czy uzyskać odpowiedź na wysłaną poprzez media społecznościowe wiadomość.

I marek osobistych będzie coraz więcej. Tak samo jak w przypadku Employee Advocacy, widoczny jest trend coraz szerszego stawiania na personal branding (przez przedsiębiorców, trenerów, specjalistów) obok równoczesnego promowania własnej firmy. A jeśli o markach osobistych mówimy, to kogo obserwować w 2020 roku?

Lista do śledzenia na 2020 rok – trendy i ludzie

Kogo obserwować?

Nie tak dawno, Marcin Banaszkiewicz, zainspirowany zestawieniem Denise Lee Yohn, dziennikarki Forbesa, opublikował swoją listę marek osobistych wartych obserwowania. Nie powiem, pomysł skopiowałem i tak mi się spodobał, że chciałem umieścić podobne zestawienie także u siebie

Na tej liście, znajdują się osoby, które nie tyle co lubię, ale które obserwuję dla ciekawego contentu i wiedzy, którą dysponują. Ale co najważniejsze, są to osoby, od których mogę dowiedzieć się zawsze czegoś nowego i wartościowego. Kogo więc śledzić (linki do profili zaszyte są w imieniu i nazwisku)?

Marcin Banaszkiewicz

Trener LinkedIn, organizator LinkedIn Local w Piotrkowie Trybunalskim, a dodatkowo oldschoolowy marketer i sprzedawca, który wie że relacje są ważniejsze niż statystyki. Bardzo lubię konfrontować swoje podejście, oparte o twarde dane, z empiryzmem Marcina.

Monika Czaplicka

Szefowa agencji Wobuzz, Kryzysowa Narzeczona, autorka dwóch książek – jednej o kryzysach w social media, a drugiej o obsłudze i uwodzeniu klienta w mediach społecznościowych. Monika jest sama w sobie gwarancją wartościowych treści i dyskusji.

Angelika Jeżewska

Brand Manager w Lenovo, specjalistka od PR, także w social media. Profesjonalistka i pasjonatka LinkedIn, social sellingu i marketingu.

Edyta Kowal

Nie ma nikogo innego z kim wyobrażałbym sobie, jakiekolwiek konsultacje dotyczące content marketingu i public relations. W tych tematach Edyta po prostu wymiata i dla mnie jest w czołówce ekspertek i ekspertów w naszym kraju.

Anna Ledwoń-Blacha

Kreatywnie oraz strategicznie zarządza agencją More Bananas, a prócz tego organizuje cykle wydarzeń CRASH Mondays, które poruszają temat szeroko pojętego marketingu. I tak bym mógł długo, o tym że Anna buduje społeczności, że zna się na rzeczy, że jest autorką wielu branżowych artykułów i widujemy się co drugą konferencję. Po prostu dajcie follow. Poza wiedzą jest to też dawka pozytywnej energii.

Katarzyna Dworzyńska

Właścicielka i założycielka agencji PR Calling. W Public Relations w offlinie i online nie ma sobie równych. Dodatkowo regularnie publikuje i pisze teksty, nie tylko o działaniach z mediami, ale także o byciu przedsiębiorczynią.

Wojtek Kardyś

Właściciel agencji Good For You, dziennikarz radiowy oraz najlepszy specjalista od influencer marketingu, którego znam. Na swoim kanale Netomania, Wojtek pokazuje czym żyje internet, bez pardonu także obnaża głupoty i wpadki influencerów. Autor wielu zacnych artykułów o marketingu. Obowiązkowo śledzić!

Robert Marczak

Dwa słowa – lead generation. W tym zakresie Robert to prawdziwa kopalnia wiedzy, narzędzi i najróżniejszych, a co najważniejsze efektywnych technik pozyskiwania leadów. Robert także regularnie postuje na swoim blogu, a czasem oferuje także zniżki na wybrane narzędzia.

Bartosz Filip Malinowski

Jeden z najbardziej inteligentnych i zabawnych internetowych twórców, przedsiębiorca, specjalista od crowdfundingu, pasjonat pop-kultury, autor kanału Bez/Schematu. Kanał Bartka oszczędza mi dużo czasu na selekcjonowanie dobrych książek, filmów. Także tych o biznesie i dookoła niego. Dodatkowo świetny gość, którego przyjemnie się słucha. Nawet czasem zbyt przyjemnie. A świadczy o tym fakt, że żony rozwodzą się wtedy z mężami, a heteroseksualni mężczyźni zaczynają kwestionować swoją seksualność.

Paweł Mączka

Szef Social Cube, organizator wydarzeń pod tą samą nazwą, ekspert social sellingu i employee advocacy. Kopalnia wiedzy.

Paulina Mazur

Jeśli szukacie kogoś od HR, to nie mogliście lepiej trafić. Ogrom wiedzy, podany z uśmiechem, w przyjemnej formie. Paulina pojawia się na wielu branżowych konferencjach, jest zacną mówczynią i dla mnie pierwszym skojarzeniem jeśli chodzi o human resources czy employer branding.

Tomasz Manikowski

Spec od marketingu inkluzywnego, menedżer z wieloletnim doświadczeniem oraz business coach. Wulkan humoru i wiedzy. No i cytując Tomasza: „Niektórzy twierdzą, iż miłość do czterech kółek wyssałem z mlekiem matki, gdyż od urodzenia poruszam się na wózku inwalidzkim”. Często występuje także w roli mówcy na konferencjach marketingowych.

Przemek Mroczek

Ekspert od marketingu, HR i employer brandingu oraz programów lojalnościowych. Organizator eventu Marketing Łowcy w Łodzi.

Piotr Ostrach

Strateg, specjalista od budowania społeczności i świetnego contentu. Jest ojcem sukcesu wielu programów TVN i Polsatu w social media.

Dagmara Pakulska

Królowa Twittera i LinkedIn, autorka Niby-Prasówki na Facebooku. Obowiązkowo dać follow, bo dobre i merytoryczne treści.

Agata Patoła

Specjalistka z młodszego pokolenia, która jak mało kto zna się np. na Instagramie. Jedna z najbardziej odważnych i kompetentnych „dziewuch”, które miałem zaszczyt poznać.

Jagoda Prętnicka

PR, social media, relacje i analizy, czyli wiedza, któremu każdemu specjaliście jest dzisiaj niezbędna. Jagoda ma nie tylko doświadczenie, ale także wielką pasję do tego co robi, pisze i mówi. Jest autorką licznych artykułów i analiz, także tych dotyczących silver marketingu, jednej z gałęzi marketingu inkluzywnego, skierowanego do seniorów.

Szymon Słowik

Jeśli SEO to SzymonSlowik.pl i Takaoto.pro. Do mistrzów tej dziedziny nie należę. Jednak dzięki Szymonowi i jego postom (zarówno w social media, jak i na dwóch blogach), jestem w stanie dużo zrozumieć, a jeszcze więcej działań zaimplementować. Szczerze rekomenduję!

Marlena Stremler

Jeśli szukacie kogoś do obserwowania od video marketingu i social sellingu, nie mogliście trafić lepiej. Marlena to przede wszystkim świeże i bardzo ludzkie podejście do tematu.

Rafał Szymański

Specjalista od marketingu i automatyzacji… a, prawie zapomniałbym od LinkedIn, który nie ma przed nim tajemnic. Rafał to źródło nie tylko wiedzy, ale także dobrych praktyk i etycznego podejścia do biznesu oraz konkurencji.

Piotr Zieliński

Najbardziej aktywny dziennikarz na LinkedIn, były wydawca programu Dzień Dobry TVN, założyciel startupu Media Leaders, który zajmuje się szerzeniem wiedzy o mediach wśród profesjonalistów PR. Wytrawny mówca i prelegent. A świadczy też o tym wywiad do znalezienia tutaj.

Bartek Ziemiański

Ekspert od wdrożeń programów Employee Advocacy w firmach, związany z firmą Sharebee. Na swoim profilu Bartek postuje bardzo dużo przydatnego marketerom w codziennej pracy contentu.

 

Jeśli o kimś zapomniałem i należałoby go dodać do listy, piszcie w komentarzach. A póki co klikajcie follow, śledźcie trendy i implementujcie je w swoich codziennych działaniach marketingowych i sprzedażowych.

Leave A Reply

Brak produktów w koszyku.