Odpowiadając krótko, a nawet bardzo krótko – „tak”. Ale jeśli to dla Ciebie za mało, przeczytaj cały artykuł o LinkedIn dla branży nieruchomości, bo poświęcam go na odpowiedź nie tylko na to pytanie, ale także na to „dlaczego powinieneś zainwestować swój czas w stworzenie profilu i w budowę własnej marki osobistej na tym portalu”.
LinkedIn to jedna z najszybciej rozwijających się sieci zawodowych w Polsce. Korzysta z niej aż 97 procent polskich menedżerów! Zaledwie jedna piąta z nich jest na Facebooku i GoldenLine – tak wynika z badań Akademii Leona Koźmińskiego „Przywództwo w erze cyfrowej. Sposoby pokonywania ograniczeń na platformach społecznościowych”.
54 proc. badanych przez Akademię Koźmińskiego polskich managerów twierdzi, że posiada konto tylko na jednym portalu społecznościowym. 26 proc. używa dwóch platform, a trzech już tylko 13 proc.. Pod tym względem różnimy się od zagranicznych managerów. Globalnie największy odsetek w tym pytaniu – 31 proc. – zadeklarował korzystanie z 2-3 platform social media, zaś z jednej 25 proc. Co ważne, aktywność managerów jest ograniczona głównie z dwóch powodów, jak twierdzą: braku czasu (55,1 proc. respondentów) oraz możliwości utraty prywatności (40,2 proc.).
Skoro więc z powodu ograniczenia czasowego managerowie, do których chcesz trafić ze swoją ofertą, korzystają głównie z LinkedIn, czemu jeszcze nie wykorzystujesz tego portalu żeby do nich dotrzeć albo zbudować z nimi relacje, pokazać się jako branżowy ekspert lub lider opinii na rynku nieruchomości?
Liczby nie kłamią
Nadal jesteś nieprzekonany? No dobra! Weźmy pod lupę w takim razie jeszcze inne statystyki. Chcesz sprzedawać i pozyskiwać nowe kontakty biznesowe? Jeśli jesteś pośrednikiem w wynajmie nieruchomości lub agentem i chcesz dotrzeć do osób odpowiedzialnych za komercyjny wynajem nowych powierzchni, a którzy zajmują stanowisko specjalisty lub managera, LinkedIn pokazuje takich wyników aż 6 254 wyniki tylko w Polsce. Jeśli z kolei Twoją grupą docelową są osoby zajmujące stanowiska związane z rozwojem biznesu, znajdziesz ich na LinkedIn aż 10 343.
LinkedIn to także świetnie miejsce do budowania pozycji lidera opinii na rynku nieruchomości. Osób, które pracują na stanowisku „agent nieruchomości” znajdziesz na polskim LinkedIn, aż 2831. Z branżą nieruchomości związanych jest 37 462 użytkowników LinkedIn i 1493 firmy. Jest to więc idealna okazja, aby z sukcesem prowadzić działania personal branding, pozyskiwać nowych pracowników, klientów i nawiązywać nowe kontakty biznesowe.
Obawiasz się, że nie wiesz jak zacząć? Nie ma problemu. W sześciu prostych krokach. doradzę Ci co zrobić i jak zrobić, aby wyciągnąć z LinkedIn maksimum.
Krok 1: Traktuj LinkedIn jak biznesowy Google
Globalnie na LinkedIn zarejestrowanych jest ponad 400 mln użytkowników. Co minutę w sieci rejestruje się dwóch nowych członków. To jeden z najszybciej rosnących portali społecznościowych i potężne narzędzie biznesowe dostępne dla Ciebie 24 godziny na dobę. W Polsce z LinkedIn korzysta ponad 3,2 mln osób. To potężna baza kontaktów. LinkedIn może być dla Ciebie jak wyszukiwarka Google. Tylko zamiast tematów, znajdziesz ludzi. LinkedIn daje bowiem możliwość wyszukiwania kontaktów po stanowiskach czy konkretnej lokalizacji, co przy pośredniczeniu w najmie nieruchomości ułatwia dotarcie to lokalnych managerów, specjalistów i dyrektorów, mogących być zainteresowanymi naszą ofertą. Dodatkowo, za pomocą wyszukiwarki LinkedIn możesz ustawić także specjalne alerty. Wtedy, raz na tydzień, otrzymywać będziesz na maila informacje o każdym nowym, interesującym Cię kontakcie, który pojawia się w tym serwisie.
Krok 2: Stwórz strategię pozyskiwania kontaktów
Znalazłeś interesujące Cię kontakty? Teraz musisz zastanowić się jak do nich trafić i zachęcić do dodania Cię do kontaktów lub przyjęcia wysłanego przez Ciebie zaproszenia. Jak to zrobić? Przede wszystkim zastanów się na co możesz „złowić” nowy kontakt. Co jest Twoją wartością, co możesz zaoferować i jak pomóc w jego codziennej pracy. Wysyłaj jedynie spersonalizowane zaproszenia i notki. Napisanie „Cześć, dołącz do mojej sieci” to trochę za mało. Po przyjęciu Twojego zaproszenia powinieneś wysłać także wiadomość powitalną, dzięki której wzmocnisz nawiązaną relację. Nie wiesz jak napisać takie wiadomości? Możesz zainspirować się przykładami poniżej:
Spersonalizowane zaproszenie
Dzień dobry <imię>,
pojawiłeś się w sugerowanych przez LinkedIn profilach, które powinienem dodać do swojej sieci. Jako, że obaj działamy w branży nieruchomości, chciałem się przedstawić z nadzieją że w jakiś sposób sobie pomożemy, wymienimy wiedzą lub doświadczeniem.
Wiadomość powitalna
<Imię>, dzięki za przyjęcie mnie do kontaktów. Często z nowymi osobami w swojej sieci odbywam krótkie rozmowy telefoniczne, żeby sprawdzić na jakiej płaszczyźnie możemy sobie wzajemnie pomóc w przyszłości. Jeśli byłbyś zainteresowany, chętnie podzielę się z tobą kilkoma informacjami na temat trendów na rynku nieruchomości komercyjnych. Kiedy moglibyśmy porozmawiać?
Krok 3: Stwórz profil dla klienta
Jeśli chcesz być znajdywanym przez wyszukiwarkę LinkedIn, musisz pomyśleć o słowach kluczowych, które potencjalni klienci mogą wpisywać. Wyszukiwania na LinkedIn różnią się od tych googlowskich. W Google wpisujemy zwykle cały zdania, a na LinkedIn szukamy konkretnych słów lub fraz, jak „ekspert nieruchomości”, „specjalista najmu nieruchomości komercyjnych”, „pośrednik najmu nieruchomości”.
Takie frazy kluczowe powinieneś umieścić w nagłówku i podsumowaniu zawodowym. Górna część twojego profilu, czyli zdjęcie, headline, tło profilu i podsumowanie zawodowe to jedna z najważniejszych rzeczy. To one wywierają pierwsze wrażenie na odwiedzającym twój profil – wyświetlają się nie tylko w wynikach wyszukiwania, w komentarzach po najechaniu na Twoje imię i nazwisko, ale także otwierają się jako pierwsze, kiedy bezpośrednio wejdzie na Twój profil. Zadbaj o nie i spraw, aby przedstawiały unikalną wartość dla odwiedzającego.
Krok 4: Publikuj regularnie na LinkedIn
Dla agenta nieruchomości timing to klucz do sukcesu. Powinieneś zawsze być widoczny dla swoich potencjalnych klientów w sieci kontaktów. Oznacza to, że powinieneś publikować regularnie. Oczywiście możesz wykupić także reklamę billboardową, ale zważywszy na to, że przeciętny Polak styka się z reklamą 5000 razy dziennie, a pozytywnie zapamiętuje maksymalnie dwie z nich, nie wróżę wielkiego sukcesu.
Social media, a zwłaszcza LinkedIn, to doskonały serwis, aby małym kosztem, za pomocą postów lub artykułów zbudować wizerunek eksperta, zasięg i trafić do ludzi spoza sieci kontaktów, którzy akurat mogą rozważać najem biura. Dla przykładu. Chciałbym otworzyć filię swojej firmy w Łodzi. Jako typowy użytkownik internetu, sprawdzam więc dostępne biura w Google’u (robi tak aż 72 proc. internautów). Mogę też zapytać się na LinkedIn swoich kontaktów z kim z Łodzi w takiej sprawie mógłbym się skontaktować (84 proc. osób podejmujących decyzję zakupową zaczyna od zebrania rekomendacji w social media).
1) Artykuły publikowane na LinkedIn Pulse (twój własny blog wewnątrz serwisu) są widoczne w Google, zwiększają więc Twój zasięg i sprawiają, że osoby szukające konkretnych odpowiedzi, wejdą potencjalnie w Twój tekst i Twój profil. Pisz więc teksty na LinkedIn, jakbyś odpowiadał na pytania wyszukiwań klientów.
2) Eksperci i silne marki osobiste są polecane dużo częściej, chociażby z powodu dzielenia się swoją ekspercką wiedzą. Ktoś może Cię polecić, niekoniecznie wcześniej z Tobą współpracując, a dlatego że wie czym się zajmujesz i jak się tym zajmujesz. Pozytywna rekomendacja zwiększa szansę na sprzedaż nawet od dwóch do czterech razy.
Na LinkedIn publikuj więc artykuły, wideo, postuj. To nie fizyka jądrowa. Chodzi o to abyś był jak najbardziej przydatny, użyteczny i pomocny. Tym dzisiaj wygrywa się klientów, szczególnie na rynku nieruchomości i najmu komercyjnego.
Krok 5: Szukaj kontaktów, które mogą polecić do Ciebie biznes
Nie zawsze musisz zapraszać do sieci decydentów i osoby, które w oczywisty sposób są Twoimi potencjalnymi klientami. Pomyśl kto może polecić do ciebie biznes i wpływa w różnych kręgach na decyzje zakupowe. Chodzi mi o budowniczych, architektów, dekoratorów wnętrz, profesjonalistów HR, biznesmenów, CEO startupów, którzy mogą potencjalnie zainteresowanemu najmem polecić akurat Ciebie, Twoją firmę, Twoje biura, Twoje usługi pośrednictwa. Oni wszyscy są na LinkedIn. Wystarczy, że zdefiniujesz kogo szukasz i się z nimi znetworkujesz, a potem zaczniesz budować relacje biznesowe, bo to one są największą siłą tego portalu.
Krok 6: Załóż grupę na LinkedIn
Możesz udostępniać treści na swoim profilu i budować sieć bardzo aktywnie. Możesz też na LinkedIn założyć grupę związaną z najmem nieruchomości czy pośrednictwem najmu. Po pierwsze będziesz mógł tam promować swoje oferty, budować relacje, odpowiadać na pytania. A po drugie to także dobry sposób na „złowienie” kontaktu na etapie wysyłania zaproszenia do sieci kontaktów. Już w zaproszeniu możesz przedstawisz swoją grupę i dokonać kwalifikacji sprzedażowej leadu. Na LinkedIn’owskiej grupie możesz nie tylko zebrać wszystkie kontakty biznesowe, ale przede wszystkim je ocieplać. A co za tym idzie zwiększyć swoją szansę na sprzedaż.
LinkedIn to prawdziwa kopalnia biznesowych kontaktów i leadów sprzedażowych, niedoceniona jeszcze przez branżę nieruchomości w Polsce. Jeśli nie masz jeszcze konta, załóż je i zacznij działać. Pamiętaj jednak o trzech rzeczach:
Przede wszystkim miej strategię na media społecznościowe: zastanów się, co chcesz osiągnąć, opracuj plan i działaj zgodnie z nim.
- Postaw na regularność, interakcje i spójną wizję, inaczej angażowanie się w media społecznościowe będzie stratą czasu.
- Stwórz i aktualizuj własne oryginalne podsumowanie zawodowe. To pole będzie czytane przez potencjalnych klientów i partnerów biznesowych.
A jeśli masz pytania, znajdź mnie na LinkedIn i zaproś do sieci kontaktów. Spróbuję Ci pomóc jak tylko umiem.