Efektywnie działający profil na LinkedIn to podstawa social sellingu. LinkedIn to jedna z najszybciej rozwijających się sieci profesjonalistów. I jest to miejsce dla Ciebie obowiązkowe jeśli chcesz promować swoją firmę, poszukujesz pracy, pracowników albo po prostu chciałabyś zwiększyć sprzedaż swoich usług lub produktów.

LinkedIn stanowi potężne narzędzie biznesowe dostępne dla Ciebie, za darmo, przez 24 godziny, przez siedem dni w tygodniu. To idealne miejsce do tego, aby poszukiwać nowych klientów bądź pracowników, tworzyć własną markę osobistą lub znaleźć wymarzoną pracę. Nie jesteś przekonany do założenia konta? Z tego tekstu dowiesz się dlaczego warto powinieneś mieć profil w tym portalu i jak sprzedawać na LinkedIn.

Widoczność jest ważna

Nawet jeśli jesteś aktywnym członkiem społeczności LinkedIn, komentujesz, dzielisz się treściami, edukujesz, uprawiasz social networking, ale twój profil jest trzy kroki za tobą – nie jesteś i nie będziesz efektywnym sprzedawcą w social media. Jeśli naprawdę chcesz zacząć sprzedawać w mediach społecznościowych, ale tak szczerze, powinieneś zacząć od odpicowania swojego profilu na LinkedIn.

Dokładnie tak jak ty wyszukujesz kontakty przez Advanced Search i oceniasz je po tym, jak wygląda ich profil, dokładnie tak samo i ty będziesz oceniany. Nie warto marnować jest szansy na nowe biznesowe kontakty i szargać swoją markę osobistą profilem, który nie był już dawno aktualizowany lub po prostu jest mało zachęcający.

I mimo że na LinkedIn jest coraz bardziej tłoczno, eksperci którzy inwestują czas i wysiłek w stworzenie swojej unikalnej obecności w tej sieci społecznościowej zobaczą naprawdę spory zwrot z inwestycji, zwłaszcza jeśli mówimy o konwersji sprzedażowej, nowych kontaktach i okazjach biznesowych.

Nawet małe zmiany poprawiają zasięg profilu

Od czasu zaktualizowania swojego profil na LinkedIn pół roku temu, testuję różne metody, aby zwiększyć jego widoczność w wyszukiwarce oraz liczbę wyświetleń. Przyznam się i kajam! Szewc bez butów chodzi i trochę do czasu aktualizacji mój profil był zaniedbany. Pełnił też rolę bardziej podglądową na szkoleniach, a nie sprzedażową.

Co się wydarzyło po drobnej aktualizacji w lipcu? Pierwszy tydzień to wzrost wyświetleń o 342%. Po kolejnej aktualizacji profilu, już po długich wakacjach, we wrześniu, profil został wyświetlony o 433% częściej. Takie wyniki możesz osiągnąć poświęcając maks. 86 minut na aktualizację swojego profilu. Do każdej czynności dopisałem przewidywany czas, który musisz poświęcić na jej wykonanie.

Wypisz słowa kluczowe (5 minut)

Jeśli chcesz być znajdywanym przez wyszukiwarkę LinkedIn, musisz pomyśleć o słowach kluczowych, które potencjalni klienci mogą wpisywać w konsole Advanced Search. Wyszukiwania na LinkedIn różnią się od tych googlowskich. W Google wpisujemy zwykle cały zdania, pytania, tj. „Jak uzupełnić profil na LinkedIn”. Z kolei Twoi potencjalni klienci będą szukać konkretnych fraz, np. „ekspert LinkedIn” czy „konsultant LinkedIn”. Skup się na maksymalnie 3-5 takich frazach i dodawaj je do swojego profilu w różnych miejscach.

Osiągnij poziom All-Star (20 minut)

Profile, które osiągnęły poziom mistrzowski, tj. all-star, pozycjonowane są przez LinkedIn lepiej. Zadbaj też o spersonalizowany adres URL do swojego profilu. Kiedy zakładasz profil, adres do twojego profilu to ciąg znaków i liczb. Możesz zmienić to w edycji. Idealnie jeśli URL zawierać będzie imię i nazwisko lub pierwszą literę imienia i pełne nazwisko.

Uaktualnij zdjęcie profilowe (4 minuty)

Profile ze zdjęciem generują do 21 razy więcej odsłon niż te bez niego. Czy na swoim profilu zamieściłeś aktualne zdjęcie profilowe? Twoje zdjęcie powinno być bardziej zawodowe niż plażowe. Nie musisz być ubrany na nim w garnitur, nie musi być bardzo nudne. Ważne, żebyś patrzył na nim wprost i wyglądał na tyle godnego zaufania, żeby warto było z tobą rozmawiać o biznesie. Jeśli nie jesteś pewien czy zdjęcie profilowe nadaje się na LinkedIn, możesz użyć narzędzia PhotoFeeler.com. Społeczność oceni Twoje zdjęcie biznesowe w trzech kategoriach, a ty będziesz mieć pewność czy je zamieszczać czy nie.

Żeby zwrócić na siebie uwagę w wyszukiwarce LinkedIn, możesz pomyśleć o dodaniu kolorowej obwoluty do zdjęcia, wycięcie go w trójkąt lub kwadrat. Zrobisz to za pomocą darmowego narzędzia Canva.com, a zdjęcie wyróżni się i zwróci na Ciebie uwagę na liście wyników.

Edytuj nagłówek profilu (3 minuty)

W nagłówku powinny znaleźć się słowa klucze, które wybrałeś. Możesz użyć tytułu zawodowego, stanowiska, ale możesz też wpisać branże czy tematy, którymi się zajmujesz. Nagłówek powinien też zawierać interesujące call-to- action, które zachęci do wejścia na Twój profil. Wyróżnić się wyszukiwarce LinkedIn pomogą Ci się też emojis. Oddzielaj nimi poszczególne sekcję nagłówka, poszczególne stanowiska czy tematy. Choć to dosyć tani trik, przykuwa uwagę użytkowników.

Znormalizuj nazwę stanowiska (1 minuta)

W profilu masz wpisane „Arsenista PR”, „Haker Sprzedaży”, „Apostoł Marketingu” lub coś jeszcze bardziej kreatywnego? Użytkownicy LinkedIn będą wyszukiwać profile po stanowiskach. Z kolei będą wyświetlać te, które coś im rzeczywiście mówią i stanowią dla nich jakąkolwiek wartość Jeśli szukasz inspirację, sprawdź rubrykę „użytkownicy wyświetlili również” na swoim profilu. Zobaczysz dzięki temu jakie profile są wyszukiwane przez Twoją grupę docelową i co ją interesuje.

Zaktualizuj podsumowanie zawodowe (15 minut)

Podsumowanie profilu powinno być angażujące, dające więcej informacji użytkownikom o sprzedawanej przez Ciebie usłudze czy produkcie oraz napisane z użyciem wybranych przez Ciebie słów kluczowych (to bardzo ważne!). Nie staraj się używać słów kluczowych na siłę. Tekst jest od czytania i to powinno Ci przyświecać przy jego tworzeniu. Podsumowanie nie powinno mieć więcej niż 4-5 akapitów. Żeby pojawić się w wynikach wyszukiwania powinieneś użyć minimum 40 słów. Ale masz 2000 znaków, więc nie musisz się ograniczać. Tekst podziel na konkretne sekcje:

  • Kim jestem?
    Krótki opis tego kim jesteś, czym się zajmujesz, czym możesz się pochwalić, jaki jest Twój wyróżnik.
  • Jak mogę Ci pomóc?
    Jakie problemy rozwiązujesz dla swoich klientów?
  • Dlaczego ja?
    Twoje Reasons To Believe dla klientów, czyli odpowiedź na pytanie „Korzystam z usług / produktów firmy X, dlatego że….”
  • Co teraz?
    Call-to-action i dalsze kroki, które można podjąć aby się z Tobą skontaktować.

Dodaj minimum pięć umiejętności (3 minuty)

Osoby z minimum 5 umiejętnościami uzyskują nawet do 17 razy więcej wyświetleń profilu. Im więcej potwierdzeń umiejętności, tym częściej będziesz wyświetlać się w wynikach wyszukiwania na te właśnie „hasła”. Do swojego profilu możesz dodać aż 30 umiejętności. Każda poprawia widoczność Twojego profilu. LinkedIn raz do roku publikuje listę najbardziej pożądanych umiejętności. Możesz z niej skorzystać, uzupełniając tę sekcję oraz headline, podsumowanie zawodowe czy określając słowa kluczowe.

Dodaj odnośniki do profilu w różnych kanałach (8 minut)

Do niektórych blogpostów na swojej stronie czy artykułów zamieszczanych bezpośrednio na LinkedIn, dodaję dodatkowe call-to-action z odnośnikiem do mojego profilu. Zwiększa to częstotliwość jego wyświetlania i ułatwia networking. Możesz umieścić też link do swojego profilu w stopce maila, na Twitterze, Instagramie, blogu czy na swoim Facebooku. Pomaga to zwiększać liczbę wyświetleń oraz ułatwia znalezienie Cię na LinkedIn.

Poproś o rekomendacje (10 minut)

Pozyskaj rekomendacje od swoich klientów, współpracowników, szefów lub pracowników. To nie tylko Twoje „powody, żeby wierzyć”. Według bloga LinkedIn pozyskanie minimum 10 zwiększa kilkukrotnie częstotliwość wyświetlenia profilu w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo niektóre z opcji LinkedIn, jak LinkedIn Profinder, używają liczby rekomendacji w rankingu freelancerów – im więcej, tym wyżej jesteś pozycjonowany. Usługa nie jest jeszcze dostępna na terenie Polski.

Zmień ustawienia odwiedzin (1 minuta)

Może wydawać się to trywialna zmiana, ale jeśli odwiedzasz profile na LinkedIn „anonimowo” – nikt o tym nie wie. Zmieniając te ustawienia na „publiczne” osoby, które sprawdzasz, mogą odwiedzić także Twój profil. Sprawi to, że zyskasz dodatkowe wyświetlenia profilu.

Zaktualizuj swoje doświadczenie (10 minut)

Profil LinkedIn powinien być aktualny. Opisy stanowisk, które zajmowałeś bądź zajmujesz nadal, także mają wpływ na wyszukiwania Cię na LinkedIn oraz w… Google. Co robi klient, kiedy chce się dowiedzieć o Tobie więcej? Wpisuje Twoje imię i nazwisko w Google. LinkedIn dość wysoko zawsze pozycjonuje Twój profil, czasem nawet przed personalną lub firmową stroną www. W Google widoczne będzie Twoje obecne stanowisko, możesz więc sprawić, żeby było na tyle atrakcyjne, aby chciało się w nie kliknąć. Na temat marki osobistej mówi się często, ale jeszcze częściej zapomina się że jej siłę odzwierciedlają wyniki wyszukiwań. Nie musisz cofać się o 30 lat i wypisywać wszystkiego. Zasadniczo – jeśli nie szukasz pracy – mało kogo to zainteresuje. Opisz obecne miejsca pracy (lub projekty, ale maksymalnie 2-3). Jeśli pracujesz w jednej firmie, chcesz sprzedawać, starczy tylko ona. Używaj słów kluczy i pisz wprost co robisz i w czym pomagasz.

Powiększaj sieć kontaktów (cały czas)

Im więcej połączeń, tym większa szansa na pojawienie się wysoko w wynikach wyszukiwania. LinkedIn Advanced Search promuje profile związane jakkolwiek z osobą przeprowadzającą wyszukiwania, zanim ustawi ona odpowiednie filtry. Swoją sieć zawodową planuj odpowiedzialnie. Oczywiście możesz wysyłać zaproszenie osobom, których nie znasz, ale zastanów się czy kiedykolwiek wejdziesz z nimi w interakcję i będziesz taką znajomość podtrzymywał chociażby online. Nie ma najmniejszego sensu na kolekcjonowanie połączeń na LinkedIn, niczym Pokemonów.

Publikuj treści wysokiej jakości (cały czas)

Odpowiednia treść zawsze przyciąga potencjalnych klientów. Skup się na zamieszczaniu contentu, który będzie inspirował, może dać użytkownikom śledzącym twoją firmę wartość dodaną. Dla swoich potencjalnych klientów powinieneś być jednak przede wszystkim ekspertem i doradcą. Odpowiednia treść to większa ilość poleceń i udostępnień, a tym samym więcej wyświetleń twojego profilu. Liczba postów to według różnych ekspertów od 2 do 5 tygodniowo (dwa posty tygodniowo pozwalają dotrzeć do ok. 50% sieci kontaktów). Jeśli masz problem z wytwarzaniem treści, zawsze możesz udostępniać posty swoich kontaktów z sieci. Zwrócisz tym także ich uwagę.

Dyskutuj i komentuj (cały czas)

Dyskutuj, udzielaj się w grupach i w dyskusjach. Twoja firma i ty tylko zyskacie. Takie działania to świetny sposób na przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów, nawiązania kontaktów i wsparcia sprzedaży oraz pozyskiwanie nowych leadów. Social media to rozmowa! Nie zapominaj o tym!

 

LinkedIn Jest Fajny!

A ja zapraszam Cię na szkolenie LinkedIn Jest Fajny już 15 października w Warszawie, na którym poznasz inne tajniki LinkedIn i jego algorytmów. W czasie warsztatów dowiesz się jak:

  • pozyskiwać nowe leady sprzedażowe na LinkedIn;
  • efektywnie prowadzić swój profil;
  • reklamować się na LinkedIn;
  • tworzyć angażujące posty na LinkedIn;
  • budować markę osobistą;
  • działa algorytm LinkedIn i jak automatyzować działania, aby przy minimum czasu osiągać maks efektów!

To spotkanie jest dla Ciebie jeśli pracujesz w branży B2B, w startupie, prowadzisz własną firmę i chcesz zbudować markę osobistą lub efektywnie pozyskiwać klientów. Na te warsztaty zawsze rekordowo szybko rozchodzą miejsca, więc lepiej się śpieszyć. Liczba miejsc jest ograniczona! W cenie oczywiście wege lunch i deser! Szczegóły oraz zapisy, znajdziecie tutaj.

(Przeczytano 1 370 razy, z czego 1 razy dzisiaj)

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.