Grzegorz MiecznikowskiGrzegorz MiecznikowskiGrzegorz MiecznikowskiGrzegorz Miecznikowski
0

Jak znaleźć pracę przez LinkedIn? Poradnik i szablon profilu kandydata

  • Sklep
  • Blog
  • Biznes
  • Jak znaleźć pracę przez LinkedIn? Poradnik i szablon profilu kandydata

Szacowany czas na przeczytanie: 16 minut

LinkedIn to doskonałe miejsce, żeby znaleźć nowe oferty pracy, dać się odszukać headhunterom i rekruterom i podjąć nowe wyzwania. Jak znaleźć pracę na LinkedIn i zwrócić na siebie uwagę potencjalnych pracodawców?

Twoja sieć zawodowa i profil na LinkedIn mogą stać się najpotężniejszym narzędziem biznesowym, jakie kiedykolwiek znałeś. LinkedIn to Twoje narzędzie do szukania pracy i kreowania wizerunku pracownika. Nawiązuj kontakty, nie bój się prosić o pomoc lub radę. Pamiętaj, że grupy na LinkedIn zwiększają szansę na poznanie kogoś, kto wskaże Ci możliwość zatrudnienia albo kogoś kto szuka pracy.

Jeśli szukasz pracy lub jesteś otwarty na nowe oferty zatrudnienia, załóż konto na LinkedIn, jeśli jeszcze go nie posiadasz i zakomunikuj to rekruterom. Jak znaleźć pracę przez LinkedIn? W tym krótki poradniku opisałem jak:

  • ocenić swoje mocne strony;
  • stworzyć efektywnie działający profil;
  • zachęcić do kontaktu i dawać się znaleźć;
  • zapraszać rekruterów do swojej sieci;
  • wykorzystać grupy, treści i hasztagi w swoich poszukiwaniach.

Zanim zaczniesz budować profil

Zanim zaczniesz przygodę z LinkedIn, przygotuj się i szczerze oceń. Wypisz wszystko to z czego jesteś dumny, co osiągnąłeś, co cię uwiarygadnia. Pomoże Ci w tym zbudowanie koła marki osobistej. Dzięki niemu, dużo łatwiej będzie ci uzupełnić informacje na swoim profilu.

Jak szukać pracy przez LinkedIn?

Podstawowe siły

Rzeczy, z których chcesz być znany. Listę powinieneś ograniczyć do maksymalnie 5 najważniejszych ze rzeczy i posegregować je od najbardziej istotnych do najmniej istotnych. Nie muszą być to osiągnięcia i rzeczy tylko i wyłącznie związane z Twoją karierą. Możesz wykorzystać także doświadczenia i osiągnięcia, które zdobyłeś poza pracą. Dzięki temu łatwiej jest się z Tobą utożsamić, polubić Cię. Dla rekrutera to także dodatkowe informacje, które pokazują kim jesteś, jaki jesteś.

To także element, który może wypłynąć w czasie rozmowy o pracę, a której ty nadasz odpowiedni ton, skupiając się właśnie na tych osiągnięciach. Pomóc może postawienie sobie następujących pytań: Jakie masz korzenie? Dlaczego rozpocząłeś pracę w tej branży? Jakie marzenia spełniłeś? Z czego jesteś najbardziej dumny w życiu prywatnym i zawodowym?

Odbiorca

Czy swój profil kierujesz do rekrutera, właściciela firmy, a może do kolegów i koleżanek z branży, w której działasz? Od tego kto jest odbiorcą profilu, zależeć będzie nie tylko Twój opis, ale także to w jaki sposób będziesz tworzyć swoją sieć kontaktów. Określ więc stanowisko, które zajmuje dana osoba, wielkość firmy i branżę. Pomoże ci to efektywniej docierać do potencjalnego pracodawcy.

Wgląd w potrzeby pracodawcy

Oznacza wgląd w potrzeby pracodawcy i jego nierozwiązanych problemów. Problemem pracodawcy nie jest to, że nie ma pracownika na dane stanowisko.  Jeśli ktoś szuka PR-owca, oznacza to, że problemem jest niewystarczająca widoczność w mediach internetowych i tradycyjnych. Ktoś chce zatrudnić dziennikarza społecznego? Oznacza, to że problemem jest brak realizacji tematów ważnych, np. dla lokalnej społeczności i poszukiwana jest osoba, która tę społeczność zna. Specjalista od content marketingu nie rozwiązuje tylko i wyłącznie problemu braku treści? Ma rozwiązać problem niewystarczającego ruchu na strone www czy zbyt małej ilości wpadających do lejka leadów. Zastanów się dobrze, jaki problem możesz rozwiązać na danym stanowisku.

Korzyści

Opisz, jakie konkretnie dostarczysz pracodawcy korzyści; mogą być zarówno fizyczne, finansowe, funkcjonalne, jak i psychologiczne. Rozwiązujesz nie tylko problemy. Ale jeśli jesteś dobrym managerem albo masz inne umiejętności, które mogą Ci się przydać firmie, zdefiniuj je i wypisz.

Powody, żeby wierzyć

Są to cechy wspierające korzyści. W tym punkcie odpowiedz na pytanie, dlaczego ktoś ma Cię zatrudnić. Dokończ zdanie: „Współpracuje z osobą X, że…”.

W tym punkcie chodzi o bardzo realne powody, dla których warto nawiązać współpracę właśnie z Tobą. Mogą być nimi różnego typu nagrody, wyróżnienia, liczba przeszkolonych osób, pozyskanych leadów, rekomendacje, zrealizowane projekty, efekty które osiągnąłeś w poprzednich firmach na innych stanowiskach.

Wartości, przekonania, osobowość

Pięć głównych cech, które posiadasz, a które mogą być interesujące z punktu widzenia kompetencji miękkich. Jeśli nie wiesz jakie cechy wybrać albo jakie zasadniczo cechy posiadasz, co jest Twoją mocną stroną, możesz wykonać po prostu test osobowości. Bardzo ładnie opisane mocne strony posiada test 16 osobowości.

Wyróżnik

Odpowiedz na pytanie: co odróżnia cię od innych? Co robisz inaczej niż koledzy i koleżanki w branży? Co sprawia, że jesteś lepszym od nich kandydatem na dane stanowisko. Prostym sposobem jest dokończenie zdania: „Tylko ja potrafię / wykonuję / robię…”.

Esencja

Zdanie, które możesz umieścić w nagłówku, a które zwróci uwagę rekrutera w wynikach wyszukiwania. Powinno składać się maksymalnie z 4 do 7 słów i zawierać czasownik w stronie czynnej. Im krótsze, tym lepsze. Nie pisz jednak, że „szukasz nowych wyzwań zawodowych”, bo to nie jest interesujące, jest sztampowe i nie zrobi na nikim wrażenia, a na pewno nie zrobi wrażenia dobrego.

Wszystkie elementy koła marki są ściśle powiązane z tym, jak rozumiesz swoją markę pracownika i pomagają efektywnie uzupełnić Ci profil na LinkedIn.

Pamiętaj o LinkedIn SEO

Jeśli chcesz być znajdywanym przez wyszukiwarkę LinkedIn, musisz pomyśleć o słowach kluczowych, które rekruterzy mogą wpisywać w konsole Advanced Search. Wyszukiwania na LinkedIn różnią się od tych googlowskich. W Google wpisujemy zwykle cały zdania, pytania, tj. „Jak uzupełnić profil na LinkedIn”. Z kolei Twoi potencjalni pracodawcy będą szukać konkretnych fraz, np. „specjalista social media” czy „social media manager”. Skup się na maksymalnie 3-5 takich frazach i dodawaj je do swojego profilu w różnych miejscach – głownie w informacjach, nagłówku i doświadczeniu zawodowym.

Pamiętaj też, żeby przyłożyć się do uzupełnienia profilu. Profile, które osiągnęły poziom mistrzowski, tj. all-star, pozycjonowane są przez LinkedIn lepiej. Zadbaj też o spersonalizowany adres URL do swojego profilu. Kiedy zakładasz profil, adres do twojego profilu to ciąg znaków i liczb. Możesz zmienić to w edycji. Idealnie jeśli URL zawierać będzie imię i nazwisko lub pierwszą literę imienia i pełne nazwisko.

Jak szukać pracy przez LinkedIn? Profil jest podstawą.

Skoro masz już wykonane koło marki osobistej. Możesz dzięki niemu uzupełnić swój profil. Zaczniemy od samej góry i przejdziemy przez wszystkie sekcje po kolei.

Zdjęcie w tle i zdjęcie profilowe

Profile ze zdjęciem generują do 21 razy więcej odsłon niż te bez niego. Czy na swoim profilu zamieściłeś aktualne zdjęcie profilowe? Twoje zdjęcie powinno być bardziej zawodowe niż plażowe. Nie musisz być ubrany na nim w garnitur, nie musi być bardzo nudne. Ważne, żebyś patrzył na nim wprost i wyglądał na tyle godnego zaufania, żeby warto było z tobą rozmawiać. Jeśli nie jesteś pewien czy zdjęcie profilowe nadaje się na LinkedIn, możesz użyć narzędzia PhotoFeeler.com. Społeczność oceni Twoje zdjęcie biznesowe w trzech kategoriach, a ty będziesz mieć pewność czy je zamieszczać czy nie.

Do swojego profilu dodaj też zdjęcie profilowe. Dzięki temu pokażesz się jako osoba profesjonalna, która dba o swoją markę pracownika. Darmowe i gotowe szablony cover photos, znajdziesz w Canva.com.

Nagłówek i stanowisko

W nagłówku powinny znaleźć się słowa klucze, które wybrałeś. Możesz użyć tytułu zawodowego, stanowiska, ale możesz też wpisać branże czy tematy, którymi się zajmujesz. Nagłówek powinien też zawierać interesujące call-to- action, które zachęci do wejścia na Twój profil. Wyróżnić się wyszukiwarce LinkedIn pomogą Ci się też emojis. To jest miejsce, w którym możesz użyć opracowanej w kole marki esencji.

Informacje

Podsumowanie profilu powinno być angażujące, dające więcej informacji użytkownikom o sprzedawanej przez Ciebie usłudze czy produkcie. Pamiętaj też, żeby twoje podsumowanie zawierało CTA (Call to Action). Masz 2000 znaków i nie musisz się ograniczać. Musisz jednak pamiętać, aby tekst był jak najbardziej konkretny, a najlepiej oparty o dane, badania, ankiety, liczby, konkretne przykłady. Nie używaj marketingowych fillerów, bo to zwykłe pustosłowie. Możesz wykorzystać ten szablon poniżej. Wystarczy, że go przekopiujesz i wypełnisz opisami z koła marki osobistej. Dla ułatwienia, zaznaczyłem gdzie, co możesz umieścić. Zachęcam do tworzenia własnych oryginalnych opisów. Szablon traktuj jako wskazówkę, nie jako wytyczną.

Szablon profilu kandydata

Dzień dobry,
nazywam się ……… i jestem ………, specjalistą ………. oraz ekspertem w zakresie …………… (wstęp możesz wypełnić podstawowymi siłami z koła marki osobistej). Moje główne kompetencje i obszary specjalizacji to: (wymień 3-5 fraz kluczowych, które wypisałeś wcześniej).

Obecnie poszukuje nowych wyzwań, w miejscu, które pozwoli mi realizować moje XX-letie doświadczenie zawodowe i pasje w branży…………

Jestem zaangażowanym w pracę, odpowiedzialnym człowiekiem, który lubi pracować zespołowo oraz osiągać wymierne rezultaty biznesowe.

▶️ Co mogę dla Ciebie zrobić? ◀️
Doskonale rozumiem potrzebę ……………. w firmie oraz sprawnie działającego …………… Jako, że jest to jeden z ………………………… (tutaj wpisujemy wgląd w potrzeby naszego pracodawcy)

Jestem samodzielny, precyzyjny, pracowity, pomysłowy, pro aktywny, opieram się na faktach i jako realista potrafię wyciągać trafne wnioski. Widzę też tzw. big picture, dzięki czemu oraz:

  • ………………
  • ………………
  • ………………

(tutaj wpisujemy korzyści dla pracodawcy)

▶️ Co osiągnąłem? ◀️
W czasie ponad XX lat pracy udało mi się:

  • …………..
  • …………..
  • …………..
  • …………..

(to miejsce na nasze powody, żeby wierzyć)

▶️ Moje mocne strony ◀️
Mój typ osobowości to….. Moje mocne strony, które ułatwiają pracę w branży…… to:

  • ………………
  • ………………
  • ………………

(tutaj wpisujemy nasze cechy osobowości wraz z krótkim opisem jak wpływają na wykonywanie przez nas obowiązków)

▶️ Czego poszukuję? ◀️

  • stabilnej firmy, w której będą mógł wykorzystać swoją wiedzę i umiejętności;
  • stanowiska samodzielnego lub odpowiedzialności za wycinek działalności firmy;
  • podążania za nowymi trendami i możliwościami ich implemantacji w swojej pracy;
  • zaangażowanego w swoją pracę zespołu oraz możliwości wyrażania swojego zdania i wpływania na działania firmy.

▶️ Co teraz? ◀️
Jeśli chcesz dowiedzieć się o mnie więcej i aktualnie poszukujesz kogoś odpowiedzialnego za …………., napisz do mnie bezpośrednio na LinkedIn lub:
📧 adres e-mail
☎️ numer telefonu

Doświadczenie zawodowe

Nie musisz cofać się o 30 lat i wypisywać wszystkiego. Na LinkedIn wyświetla się jedynie 5 ostatnich stanowisk. Wybierz te, które najlepiej pasują do profilu i branży, w której szukasz zatrudnienia. Zamiast wypisywać zakres obowiązków, w opisie każdego miejsca, skup się na tym co osiągnąłeś i czego się nauczyłeś, co możesz wykorzystać dalej.

Edukacja

Wypisz kierunki i uczelnie, które ukończyłeś. Opisz jednak do czego przygotowały Cię dane studia. Nie zostawiaj pola pustego!

Umiejętności

Osoby z minimum 5 umiejętnościami uzyskują nawet do 17 razy więcej wyświetleń profilu. Im więcej potwierdzeń umiejętności, tym częściej będziesz wyświetlać się w wynikach wyszukiwania na te właśnie „hasła”. Do swojego profilu możesz dodać aż 50 umiejętności. Każda poprawia widoczność Twojego profilu. LinkedIn raz do roku publikuje listę najbardziej pożądanych umiejętności. Możesz z niej skorzystać, uzupełniając tę sekcję oraz headline, podsumowanie zawodowe czy określając słowa kluczowe.

Rekomendacje

Pozyskaj rekomendacje od swoich klientów, współpracowników, szefów lub pracowników. To nie tylko Twoje „powody, żeby wierzyć”. Według bloga LinkedIn pozyskanie minimum 10 rekomendacji zwiększa kilkukrotnie pozycję profilu wyświetlenia profilu w wynikach wyszukiwania.

Inne sekcje

Uzupełnij także sekcje dodatkowe, jak języki które znasz, wolontariaty, projekty czy publikacje. Dzięki temu Twój profil będzie mówił o Tobie więcej. Każda sekcje ma znaczenie w przypadku kandydata.

Jak szukać pracy przez LinkedIn? Zaproś rekruterów

Swoją sieć zawodową planuj odpowiedzialnie. Oczywiście możesz wysyłać zaproszenie osobom, których nie znasz, ale zastanów się czy kiedykolwiek wejdziesz z nimi w interakcję i będziesz taką znajomość podtrzymywał chociażby online. Jeśli nie, to nie ma najmniejszego sensu na kolekcjonowanie połączeń na LinkedIn, niczym Pokemonów. Zapraszasz kogoś kogo nie znasz do swojej sieci?

Uargumentuj to odpowiednio w zaproszeniu. A jak chcesz poszukać na LinkedIn prospektów i to z nimi budować relację, kontakty możesz wyszukać na LinkedIn dzięki Advanced Search. Pomaga też Sales Navigator. Zaawansowane opcje wyszukiwania pozwalają m.in. na określenie stanowiska, wielkości firmy i branży. W ten sposób możesz nawiązywać kontakty z rekruterami czy headhunterami.

Przede wszystkim w social networkingu nie chodzi o ilość, ale przede wszystkim o jakość. Dlatego każdej napisanej wiadomości powinieneś poświęcić maksimum swoje uwagi.

Możesz sobie jednak zadanie ułatwić, a pomogą Ci w tym te szablony wiadomości. W każdym przypadku zaproszenie powinno być spersonalizowanie i dopasowane do osoby, którą chcesz zaprosić do swoich kontaktów. Zawsze powinieneś też odnieść się do powodu, dla którego zapraszasz daną osobę do swojej sieci zawodowej.

Szablon #1

Dzień dobry <imię>,
pojawiłeś się w sugerowanych przez LinkedIn profilach, które powinienem dodać do swojej sieci zawodowej. Chciałem więc się przedstawić i dodać Cię do sieci, z nadzieją że w jakiś sposób sobie pomożemy.

Szablon #2

Dzień dobry <imię>,
Dzięki za odwiedziny mojego profilu. Miałem też szansę zerknąć na Twój i chciałbym dodać Cię do sieci kontaktów, bo myślę że możemy sobie wzajemnie pomóc na kilku płaszczyznach.

Śledź oferty pracy

W zakładce JOBS (Praca) możesz teraz wyszukać oferty publikowane przez firmy na swoich stronach firmowych w LinkedIn. Coraz więcej firm w Polsce wspomaga się bazą LinkedIn przy poszukiwaniu nowych pracowników. Warto korzystać z zaawansowanych funkcji wyszukiwarki, wpisywać hasła kluczowe, nazwy stanowisk, konkretnych firm, itp. Te wyszukiwania można zapisać i otrzymywać potem od LinkedIn odpowiednio dobrane oferty pracy.
Na Linkedin coraz prężniej rozwija się zakładka „praca”.

Jak szukać pracy przez LinkedIn?

Warto tam zaglądać na bieżąco, bo nie wszystkie oferty umieszczone na Linkedin są także na innych portalach. Dobrą praktyką jest dołączenie do grup typu Giełda Pracy, Szukam Pracy, JOBS.Pl. Tam bez problemów możesz napisać, że szukasz pracy bądź pracownika. Wykorzystaj to.

Daj znać, że szukasz pracy

Włącz ciche powiadomienie dla rekruterów. Jest to bardzo proste. W ten sposób można ogłosić poszukiwania pracy i jednocześnie nie podpaść szefowi i kolegom z firmy, w której pracujemy. Po oflagowaniu się jako „otwarty kandydat” będziemy wyskakiwać rekruterom w wynikach wyszukiwaniach, nawet jeśli żaden inny element naszego profilu nie wskazuje na poszukiwanie pracy.

Jak szukać pracy przez LinkedIn?

LinkedIn mając na uwadze Twoją prywatność sprawił, żeby subskrybenci produktu Recruiter pracujący w Twojej firmie oraz w powiązanych firmach, nie zobaczyli udostępnianych przez Ciebie zainteresowań karierą. Na LinkedIn możesz udostępnić informacje o swoich celach zawodowych (łącznie z rodzajami firm i stanowisk, które najbardziej Cię interesują) rekruterom dysponującym ofertami odpowiadającymi Twoim zainteresowaniom i doświadczeniu.

Gdy powiesz rekruterom, że szukasz pracy, subskrybenci produktu LinkedIn Recruiter, przeszukując profile LinkedIn, będą mogli znaleźć Cię na podstawie udostępnionych przez Ciebie zainteresowań karierą. Możesz udostępniać rekruterom zainteresowania karierą zawodową przez 6 miesięcy. Po tym okresie udostępnianie zostanie wyłączone automatycznie. Otrzymasz wiadomość e-mail z powiadomieniem, że nie udostępniasz już zainteresowań karierą zawodową. Jednak jeśli nadal szukasz pracy, możesz przywrócić udostępnianie, zmieniając ustawienia ręcznie.

Proś, a będzie Ci dane

Twoi znajomi, przyjaciele, kontrahenci, followersi to punkty łączące cię z kolejnym zleceniem, miejscem pracy lub klientem. Możesz aktywować ich kontakty, żeby znaleźć nowe okazje do sprzedaży, budowania nowych relacji i zdobywania kontaktów. Nie wahaj się więc poprosić o rekomendację czy przedstawienie potencjalnemu pracodawcy, a nawet wrzucić post z prośbą o udostępnienie Twoich poszukiwań.

Jeśli myślisz, żeby dołączyć do jakiegoś start-upu, zostać mentorem młodych i nieopierzonych CEO lub chciałbyś pracować z nowymi klientami – daj znać ludziom, czego potrzebujesz. Nikt z nas nie jest duchem świętym i nie domyśli się, co siedzi komuś w głowie oraz jak może pomóc, dopóki nie zostanie to wyartykułowane.

Pamiętaj także, żeby robić to samo dla innych, bo aktywna sieć kontaktów zawsze działa w dwie strony.

#PNW

Nie tak dawno Bartek Ziemiański na swoim profilu zachęcał do stosowania tego hasztaga. Jeśli będziesz publikować coś na LinkedIn odnośnie swoich poszukiwań, dodaj go. Oznacza „poszukuję nowych wyzwań”. Przyłączam się do tego apelu:

  • Drodzy kandydaci – wpiszcie hashtag #pnw w waszym nagłówku.
  • Szanowni rekrutujący – użyjcie hashtag #pnw w waszych ogłoszeniach na LinkedIn.

Dlaczego warto hashtagować ogłoszenia właśnie #pnw? Cytując Bartka, każdy zainteresowany klikając w ten hashtag dostanie spis wszystkich ofert jakie są na LinkedIn w Polsce. W anglojęzycznym LinkedIn istnieje tag #ono, czyli Open To New Opportunities, który zaledwie przez 6 miesięcy został wyświetlony 43,947 razy! Warto więc go zastosować.

Postaraj się! Zobaczysz efekty!

LinkedIn jest jedną z najbardziej wartościowych platform zawodowych, także pod kątem personal brandingu. Globalnie korzysta z niej 467 milionów użytkowników. Co sprawia, że jest to prawdziwa kopalnia możliwości zawodowych.

Nieważne czy chcesz znaleźć nową pracę, wzmocnić swoją markę pracownika – optymalizacja profilu na LinkedIn na pewno Ci w tym pomoże.

LinkedIn Jest Fajny!

A ja zapraszam Cię na szkolenie LinkedIn Jest Fajny już 15 października w Warszawie, na którym poznasz inne tajniki LinkedIn i jego algorytmów. W czasie warsztatów dowiesz się jak:

  • pozyskiwać nowe leady sprzedażowe na LinkedIn;
  • efektywnie prowadzić swój profil;
  • reklamować się na LinkedIn;
  • tworzyć angażujące posty na LinkedIn;
  • budować markę osobistą;
  • działa algorytm LinkedIn i jak automatyzować działania, aby przy minimum czasu osiągać maks efektów!

To spotkanie jest dla Ciebie jeśli pracujesz w branży B2B, w startupie, prowadzisz własną firmę i chcesz zbudować markę osobistą lub efektywnie pozyskiwać klientów. Na te warsztaty zawsze rekordowo szybko rozchodzą miejsca, więc lepiej się śpieszyć. Liczba miejsc jest ograniczona! W cenie oczywiście wege lunch i deser! Szczegóły oraz zapisy, znajdziecie tutaj.

2 Comments

Leave A Reply

Brak produktów w koszyku.