Inne spojrzenie na efektywność PR

Szacowany czas na przeczytanie: 3 minut

Efektywność PR spędza sen z powiek niejednego eksperta w tej dziedzinie.


Prawda jest też taka, że jeśli czegoś nie potrafimy zmierzyć, to nie jesteśmy w stanie uzasadnić słuszności naszych działań. W dzisiejszym poście spróbujemy opisać inne, poza ilością wygenerowanych publikacji, metody pomiaru zasięgu informacji prasowych.

Przez wiele lat uważano, że PR można zmierzyć jedynie metodami jakościowymi, ponieważ działania Public Relations oddziałują na zmianę mentalności czy sposób postrzegania produktu lub usługi przez naszą grupę docelową. Jednak wraz z rozwojem internetu i narzędzi analitycznych, możemy mierzyć naszą skuteczność nie tylko liczbą dostarczonych klientowi publikacji.

Efektywność PR to nie tylko liczba publikacji

Podstawową metryką dla oceny efektywności pracy każdego PR-owca będzie zawsze liczba wygenerowanych publikacji w mediach tradycyjnych i internetowych. Ta metryka będzie jednak nie do końca skuteczna, jeśli nie weźmiemy pod uwagę zaangażowania wygenerowanego przez informację prasową.

Dobrą metodą pomiaru jej zasięgu jest zatem liczenie całkowitej ilości polubień, udostępnień, komentarzy w mediach społecznościowych. Ten pomiar dotyczyć może zarówno informacji prasowej, jak i wygenerowanych w następstwie jej dystrybucji publikacji w mediach.

Współczesny PR-owiec nie może ignorować mediów społecznościowych. Portale takie jak Twitter, Facebook czy LinkedIn są doskonałym źródłem do zwiększania zaangażowania i zasięgu informacji prasowej czy budowania świadomości marki.

Efektywność PR w internecie

W dzisiejszym świecie informacje prasowe dystrybuowane są wielokanałowo, dlatego warto być social media & SEO friendly. Każdy news tworzony w na stronie www, posiada statystyki w postaci całkowitego zasięgu (liczby odsłon) oraz ilości unikalnych użytkowników, którzy się z nim zapoznali, a także liczbę sesji.

Dzięki powyższym wskaźnikom zaangażowania możesz skupić się na dostarczaniu publikacji jakościowych z punktu widzenia budowania świadomości marki.

Kolejnymi metrykami, które pozwolą Ci ocenić skuteczność prowadzonych działań mogą być wskaźniki określające wizerunek firmy po zrealizowaniu danej kampanii czy wysyłce materiałów prasowych. Mogą być nimi:

  • procentowy udział w dyskusji na dany temat
  • udział kluczowych dla marki liderów opinii w dyskusji na dany temat,
  • liczba zapytań od dziennikarzy lub klientów,
  • lista wymienionych atrybutów marki w publikacjach, etc.

Dodatkowo, warto wziąć pod uwagę sentyment, który wywołaliśmy naszym newsem. Z pomocą przyjdzie monitoring internetu. Sentyment to dla PR-owca bardzo ważny wskaźnik, a pomoże Ci go określić Brand24.

Efektywność PR a biznes

Najtrudniejszy do oszacowania będzie na pewno wpływ, który Twoja informacja prasowa wywarła na biznes. Kluczowe wskaźniki dla tego zagadnienia powinny zostać wybrane po ustaleniu celów biznesowych firmy. Jeśli Twój klient chce, żeby działania PR-owe wspierały sprzedaż, możesz zastosować kilka technik. Do generowania nowych leadów sprzedażowych możesz wykorzystać tworzone dla firmy treści. Możesz zamieścić je do pobrania za adres e-mail na specjalnym landing page’u.

Firmowe informacje i newsy możesz też targetować pod kątem mediów społecznościowych lub określonego segmentu klientów. To, co możesz zrobić w ramach media relations, to dzięki researchowi i monitoringowi konkurencji zdefiniować ważne z punktu widzenia biznesu miejsca dyskusji w mediach.

Public Relations to nie tylko oświetlanie na scenie własnej firmy – to także próba zabrania scenicznych świateł konkurencji.

A Ty z jakich metryk korzystasz do mierzenia skuteczności swoich działań PR?

Leave A Reply

Brak produktów w koszyku.