W Polsce zdania na temat internetowego Public Relations są bardzo podzielone. Wiedza z nim związana też jest niezwykle rozbieżna. Jedni uważają, że jest to branding, inni, że marketing. Spotkać można również ludzi, którzy twierdzą, że to reklama bądź social media albo po prostu słyszą po raz pierwszy w życiu taką nazwę. Czym tak naprawdę jest PR internetowy (tzw. e-PR) i jak może pomóc Twojej firmie?

Głównym celem działań e-PR jest szeroko pojęta komunikacja z odbiorcami, budowanie pozytywnego wizerunku firmy czy produktu oraz rozpoznawalności marki wśród internautów, co jednocześnie wiąże się z dalszym rozwojem Twojego projektu. PR internetowy może być prowadzony (i powinien być) w każdej firmie. Wiele przedsiębiorstw ma duży potencjał w tym zakresie, który jednak nigdy nie jest wykorzystywany. Dzieje się tak nie tylko z powodu przekonania o wysokich kosztach prowadzenia działań PR-owych, ale równie z powodu nieznajomości jego narzędzi.

Do czego więc służy Public Relations w internecie?

Kontrolowanie rozmowy

Public Relations to nie tylko wysyłka informacji prasowych do dziennikarzy. To także monitorowanie rozmowy o Twojej marce czy branży w sieci i mediach społecznościowych. Wiele dyskusji toczy się online, a dzięki narzędziom do monitoringu mediów (SentiOne, Brand24, Unamo) możesz odpowiednio reagować, włączać się w dyskusję i zaprezentować stanowisko swojej firmy.

Budowanie zasięgu

Podstawową metryką dla oceny efektywności pracy każdego PR-owca będzie zawsze liczba wygenerowanych publikacji w mediach tradycyjnych i internetowych. Dobrą metodą pomiaru zasięgu jest zatem liczenie całkowitej ilości polubień, udostępnień, komentarzy w mediach społecznościowych. Ten pomiar dotyczyć może zarówno informacji prasowej, jak i wygenerowanych w następstwie jej dystrybucji publikacji w mediach. Współczesny PR-owiec nie może ignorować mediów społecznościowych. Portale takie jak Twitter, Facebook czy LinkedIn są doskonałym źródłem do realizowania naszych działań Public Relations i bezpośrednio pozwalają docierać do ludzi, do których kierowany był nasz komunikat.

Budowanie relacji

Największym wyzwaniem internetowego owego Public Relations est budowanie relacji z mediami. W zdobywaniu zainteresowania mediów może pomóc otwarcie wirtualnego biura prasowego. W wirtualnym biurze prasowym publikuje się notki prasowe, informuje o nowościach, umieszcza eksperckie wypowiedzi z branży. Przede wszystkim podaje się osobę wyznaczoną do kontaktu z mediami. Takie biuro pozycjonuje także firmę w Google. Dzisiaj dziennikarze, w większości, szukają informacji i tematów właśnie przez wyszukiwarkę. Jest to też dobry sposób nawiązywania z nimi relacji. Z drugiej strony, internet czy media społecznościowe, ułatwiają współczesnemu PR-owcowi znalezienie dziennikarza. Możemy zbudować z nim relację czy podesłać naszą notkę prasową.

Kreowanie wizerunku

Celem działań Public Relations, niezależnie czy online czy offline, jest budowa wizerunku firmy. Dzięki działaniom w internecie, połączeniu ich z aktywnością w mediach społecznościowych, technikami SEO PR i prowadzeniem działań z blogerami i influencerami, jesteśmy w stanie efektywnie kreować wizerunek naszej firmy. Dbałość o ten aspekt przydaje się także w razie potencjalnych kryzysów wizerunkowych. Pozytywnymi publikacjami i linkami jesteśmy w stanie „przykryć” negatywną opinię, która może się o nas pojawić, np. w Google.

Pozyskiwanie klientów i fanów

W działaniach Public Relations chodzi jednak nie tylko o wizerunek. PR, zwłaszcza ten internetowy, powinien przynosić firmie wymierne korzyści. Korzyści w postaci nowych klientów, zapisów na newsletter czy nowych fanów lub obserwujących na profilach w mediach społecznościowych. Efekty działań Public Relations w internecie są policzalne i stosunkowo łatwo dobrać odpowiednie wskaźniki pomiaru efektywności do celu naszych działań.

Mimo że te działania wydają się stosunkowo proste, wymagają precyzji, zaangażowania i cierpliwości. Należy pamiętać, że działania Public Relations, także w internecie, powinny być zaplanowane długoterminowo, aby przynosiły satysfakcjonujące rezultaty.

(Przeczytano 2 604 razy, z czego 1 razy dzisiaj)

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.