Choć media społecznościowe na początku swojego istnienia były przede wszystkim miejscem budowania wirtualnych więzi towarzyskich, to wiele firm szybko dostrzegło w nich ogromny potencjał biznesowy. Zwiększanie sprzedaży za ich pośrednictwem nie jest zarezerwowane tylko dla dużych graczy z wielkimi budżetami. Małe firmy mogą robić to we własnym zakresie, nie wydając na ten cel kosmicznych kwot pieniędzy.

>> Sprawdź ofertę szkolenia z nowoczesnych technik sprzedaży i promocji w internecie i mediach społecznościowych <<

Jeśli chcesz zaistnieć, zbudować swój wizerunek i podnieść sprzedaż za pomocą social mediów, nie potrzebujesz kosztownych kampanii reklamowych czy pomocy dedykowanych do tego agencji. Musisz jednak być profesjonalny, podejść do zadania z zaangażowaniem i kreatywnością. Na początek określ cel, zastanów się, co chcesz przekazać i w jaki sposób dotrzeć do swoich fanów.

Od czego zacząć?

Media społecznościowe oferują bogatą gamę wskaźników, dlatego wyznacz sobie element, który będzie stanowić punkt odniesienia dla twoich poczynań, np. liczba fanów, poziom ich zaangażowania, liczba przejść z konta w social media na stronę firmową. To również znakomity moment na to, by określić liczbę informacji, jaką chcesz zamieszczać na profilu w ciągu dnia.

Okazuje się, że to wcale nie jest takie proste. Zbyt intensywna aktywność łatwo może zniechęcić obserwujących, którzy zaczną traktować mnożące się posty jako spam. Jeśli jednak będziesz udzielać się zbyt rzadko, to zamierzony efekt nie zostanie osiągnięty. No i zaczynają się schody, bo nie ma jednego, uniwersalnego momentu dla wszystkich kanałów społecznościowych, w czasie którego należy publikować treści. Wiele zależy od tego, jakie medium wybrałeś, a także w jakiej branży działasz. To z kolei determinuje specyfikę komunikacji twoich odbiorców z kanałem społecznościowym oraz język i charakter publikowanych postów.

Kiedy zamieszczać treści?

Istotnym jest również, w jakie dni je zamieszczamy. Katarzyna Sadlik wzięła w tym celu na warsztat kilka mediów społecznościowych, prezentując następujące wnioski:

  • Facebook – najlepszymi momentami na publikacje są weekendy między 12 a 13, środy między 15-16 oraz czwartki i piątki od 13 do 16. Najmniej pożądanymi porami są weekendowe poranki (przed 8) i wieczory (po 20). Piątki to dobry czas na udostępnianie treści śmiesznych i optymistycznych, które są wtedy szczególnie dobrze odbierane, np. ze względu na nadciągający weekend.
  • Twitter – to medium wybacza hiperaktywność, a nawet do niej zachęca. Najlepiej zamieszczać swoje wpisy od poniedziałku do piątku, ze wskazaniem na czas między 12 a 15, a w środę dodatkowo między 17 i 18. Według statystyk Buffera na Twitterze najlepiej postować aż 14 razy dziennie przez siedem dni w tygodniu, ale nigdy częściej niż raz na godzinę. (…) Trzy wpisy dziennie to minimum, natomiast optymalna ich liczba to 5-6.
  • Linkedin – publikacje są tu mile widziane przede wszystkim we wtorki, środy i czwartki, między 7.30-8.30, w południe oraz pomiędzy 17-18. Nie warto z kolei zamieszczać postów w porach nocnych.
  • Instagram – w tym przypadku zdjęcia najlepiej udostępniać od poniedziałku do czwartku o dowolnej godzinie, za wyjątkiem 15-16.

Prawda jest jednak taka, że nie ma co ortodoksyjnie przywiązywać się do tych wytycznych. Ważne jest, by zdecydować się na konkretną liczbę wpisów, o określonym czasie, stylistyce i treściowej różnorodności dopasowanej do kanału komunikacji. Bądź elastyczny, przyglądaj się preferencjom swoich fanów oraz trendom dotyczącym ich zaangażowania. Dzięki temu będziesz w stanie szybko zareagować na zachodzące zmiany.

Obsługa klienta w social media

To naprawdę dobre rozwiązanie, ponieważ buduje zaangażowanie konsumentów i poczucie, że firma o nich dba. Dlatego nie traktuj mediów społecznościowych po macoszemu, reaguj najszybciej jak się da na wszelkiego rodzaju przejawy aprobaty i niezadowolenia. Naucz się doceniać i przepraszać, jeśli popełniłeś błąd, ale przede wszystkim zdobywaj wiedzę o swoich klientach i ich potrzebach. Troska oraz gotowość, by sprostać ich oczekiwaniom, z pewnością pozytywnie wpłyną na reputację twojej firmy.

Pamiętaj także o wszystkich kanałach komunikacji, które postanowiłeś uruchomić, i regularnie zamieszczaj na nich dostosowane treści. Porzucanie czy choćby zaniedbywanie swoich kont nie najlepiej świadczy o profesjonalizmie ich właściciela.

Planuj i obserwuj

Całość działań w social media powinna być dobrze zaplanowana i uwzględniać różne okoliczności w postaci świąt, wydarzeń, a także promocji, które można doskonale wykorzystać w ramach komunikowania o marce. Nie zawadzi też optymalizować raz na jakiś czas kluczowych słów wpływających na pozycję marki w Internecie.

Pula podjętych aktywności i obserwacja ich efektów da ci odpowiedź, czy powinieneś je kontynuować, czy może jednak trzeba zmienić dotychczas realizowaną strategię. Zwracaj więc uwagę na wskaźniki swoich kont w mediach społecznościowych, one są najlepszym barometrem twojej skuteczności.

Podobnie zresztą przyglądaj się działaniom konkurencji oraz temu, jak sobie radzi, co proponuje i jak komunikuje swoje usługi. Dzięki temu łatwiej znajdziesz te elementy, które ciebie odróżniają od reszty, i prostsze stanie się także tworzenie unikalnych treści. Z kolei monitoring mediów pozwoli ci zorientować się, co mówi się o branży, w której funkcjonujesz i dowiesz się również, z czym borykają się internauci.

W ten sposób szybciej i skuteczniej znajdziesz rozwiązania ich problemów, wpływając tym samym pozytywnie na wizerunek swojej firmy i przyciągając nowych klientów. Obserwuj, angażuj się i wchodź w dialog z klientami. Ta aktywność, jeśli tylko rozsądnie zostanie poprowadzona, odpłaci znakomitymi efektami w postaci rosnącej sprzedaży.

>> Sprawdź ofertę szkolenia z nowoczesnych technik sprzedaży i promocji w internecie i mediach społecznościowych <<

 

(Przeczytano 346 razy, z czego 1 razy dzisiaj)

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.