Wiedza nie ma płci

Wiedza Nie Ma Płci. Kobiety mają głos, wiedzę i doświadczenie

Wiedza nie ma płci? Nie ma. Chociaż teoretycznie, wszyscy jesteśmy równi, debaty w polskich mediach pokazują, że tylko mężczyźni mają coś do powiedzenia.

Dlaczego kobiety nie są zapraszane do paneli dyskusyjnych i do mediów? Właśnie to zjawisko zainspirowało Klub Champions of Change do zorganizowania, w ramach drugiej rocznicy swojego powstania, cyklu debat Wiedza Nie Ma Płci. Akcja tworzona jest pod skrzydłami Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką. Zainicjowana przez Olgę Kozierowską.

A ja mam wielki zaszczyt i przyjemność być przyjacielem tej akcji i popierać ją całym swoim sercem. Dlaczego? Pisałem o tym w tekście o siostrzeństwie.

Mało kobiecych głosów

W październik 2020 tylko 24 proc. wszystkich komentujących, którzy pojawili się w stacjach informacyjnych w kontekście pandemii COVID-19, to kobiety. Tak wynikało z danych Press-Service Monitoring Mediów. Najmniejszy odsetek kobiet komentujących COVID-19 był w TVP Info (12,75 proc.), później w Polsat News (25,64 proc.) i TVN 24 (29,81 proc.).

Problem nierównowagi w zapraszaniu kobiet do komentowania koronawirusowej rzeczywistości dotyczy nie tylko Polski. Luba Kassova, ekspertka ds. audience strategy, podczas seminarium Reuters Institute for the Study of Journalism przedstawiła wyniki badania Media Ecosystem Analysis Group, które udowodniły, że w czasach kryzysu dziennikarze zarówno z Wielkiej Brytanii, Kenii, Stanów Zjednoczonych, Republiki Południowej Afryki, Nigerii, jak i Indii częściej zwracają się do mężczyzn o komentarz.

Udział kobiet – jako ekspertek lub bohaterek – jest tam nawet sześć razy mniejszy niż mężczyzn w materiałach dotyczących COVID-19.

Kobiety awansują rzadziej

Kobiety w porównaniu z mężczyznami rzadziej zostają menadżerami, także wtedy gdy mają wysokie wykształcenie i sprawnie posługują się językiem angielskim. Raport Dekada Kobiet pokazuje, że jedynie co dwudziesta kobieta i blisko co dziesiąty mężczyzna kieruje pracą osób, które są przełożonymi innych osób.

Ta dysproporcja utrzymuje się także wśród 30-latków, a to w tej grupie przewaga w wykształceniu kobiet nad mężczyznami jest największa. Wyższe wykształcenie nie likwiduje różnic w pozycji zawodowej między kobietami i mężczyznami.

Dlaczego kobiety awansują rzadziej? W badaniu Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, jako główne powody zostały wymienione:

  • kobiecie przypisywana jest rola żony i matki, co automatycznie ma oznaczać według pracodawców jej większe zaangażowanie w życie prywatne, a co za tym idzie częstsze zwolnienia, mniejsza dyspozycyjność, dane empiryczne pokazują, że kobiety o wysokich kompetencjach niezależnie w jakim wieku wychowują dzieci, rzadziej kierują pracą kierowników w porównaniu z mężczyznami.
  • zdaniem pracodawców, kobiety są często mniej asertywne niż mężczyźni, brakuje im pewności siebie.

Głównym powodem tej gigantycznej przepaści w awansach są stereotypy. A żeby je przełamać potrzebujemy silnych, kobiecy wzorów do naśladowania i pokazywania, więcej ekspertek i prezesek.

Między innymi dlatego od 9 marca na kanale YouTube Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką rusza cykl Wiedza Nie Ma Płci. Gośćmi każdego wydarzenia będą ekspertki, kobiety, które od lat działają w biznesie. Spotkania poprowadzi, jako jedyny mężczyzna, Jarosław Kuźniar, dziennikarz, CEO Kuźniar Media i Voice House.

Wiedza nie ma płci: tematy debat

Tematyka będzie oscylować wokół biznesu, pandemii, rzeczywistości postpandemicznej i nowych technologii.

9 marca, debata „Czym jest sukces w świecie pandemii?“

Pandemia zmieniła nasze rozumienie biznesu, sukcesu, strategię stawiania nowych celów. Nagle przeorganizowała rzeczywistość wokół nas.

16 marca, debata „Czy COVID napędza technologię 4.0?“

Jeszcze rok temu technologie 4.0. wkraczały w naszą rzeczywistość stopniowo i ostrożnie. Pandemia sprawiła, że nabrały niesamowitej prędkości. Dzisiaj biznes online, roboty, sztuczna inteligencja i dane w chmurze to coś, co napędza nowe biznesy.

23 marca, debata „Przedsiębiorca postpandemiczny“

Jaki będzie przedsiębiorca postpandemiczny? Z jakich narzędzi będzie korzystał? Jak zabezpieczy się przed światowym kryzysem?

30 marca, debata „Sprawiedliwie nie znaczy po równo“

Na czym polega zjawisko włączania (Inclusion)? Czym są przywileje na rynku pracy, jakie są zależności pomiędzy równością w biznesie, a równością w domu i dlaczego sprawiedliwie nie zawsze znaczy po równo?

6 kwietnia, Fire Chat

Uczestniczki będą dyskutować o tym, jaki będzie świat po pandemii, jaki jest współczesne przywództwo i jak budować stabilność finansową w niestabilnych czasach.

Organizatorzy akcji Wiedza Nie Ma Płci

Klub Champions of Change powstał w 2018 roku z inicjatywy Olgi Kozierowskiej (Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką) oraz ambasadora Australii w Polsce, Paula Wojciechowskiego. Jego członkowie działają na rzecz zwiększenia ilości kobiet na wysokich stanowiskach, edukacji i budowania świadomości. Jedną z inicjatyw jest rezygnacja z udziału w panelach i dyskusjach biznesowych, w których nie ma kobiet.

Z kolei Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką od 2008 roku wspiera i promuje kobiety. Grupa ekspertek realizuje ambitne projekty, wspierając klientów w takich obszarach, jak employer branding, CSR, marketing, organizacja eventów czy programów edukacyjnych.

Wspieranie równości i różnorodności jest nie tylko ważną wartością, ale także kwestią o znaczeniu społeczno-gospodarczym. Do tej pory kobiety działały samodzielnie na rzecz zmian. Mamy świadomość, że dziś to już nie wystarczy. Czas, by w zmiany włączyli się także mężczyźni – liderzy, którzy mając władzę, mogą zaangażować w działania i przyspieszyć te zmiany – podkreśla Olga Kozierowska, prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką.

Za organizację projektu Wiedza Nie Ma Płci odpowiada agencja Kuźniar Media, a partnerem medialnym jest Business Insider Polska.

Partnerem akcji jest też grzegorzmiecznikowski.pl.

(Przeczytano 183 razy, z czego 1 razy dzisiaj)

Related Posts