W wielu przedsiębiorstwach wciąż silne jest przekonanie, że inwestowanie w dokształcanie i rozwój pracowników jest nieopłacalne. Jednak bardziej nieopłacalne jest nie podnoszenie kwalifikacji swojego zespołu. Szczególnie, że niektóre szkolenia możesz zrealizować, praktycznie za darmo, korzystając z dofinansowań unijnych.


Barbara jest już długo po awansie na managera dużego hotelu pod Warszawą. Wiedziała, że wiąże się to z dużą odpowiedzialnością. Pracownicy dotychczas przychodzili i odchodzili. Duża zmienność wpływa na to, że trudno utrzymać wysoki poziom jakości obsługi, a to ostatnio przełożyło się na niezadowolenie gości z firmy, która miała coroczny event. W social mediach nie ma odzewu, mało komentarzy, polubień – można odnieść wrażenie, że nikt tego nie czyta. Barbara wie, że tak dalej być nie może. Na pewno można zmienić tę sytuację.

– Długookresowa strategia funkcjonowania i rozwoju? Chcesz powiedzieć, że nie mamy strategii?

– Myślę, że warto stworzyć profesjonalne, wyróżniające nas standardy w każdym kanale komunikacji i kontaktu z Klientem, które nie dość, że będą weryfikowalne, to także każdy pracownik będzie mógł je szybko przyswoić, bo przecież będą formalnie spisane. Nie będzie wtedy trudności w powielaniu jakości obsługi. Czy nie chciałbyś, aby Twoi goście pisali o naszym hotelu, że nigdy nie zostali obsłużeni w taki sposób jak u nas? – odpowiedziała właścicielowi Basia.

– No a kto by nie chciał!

– Pamiętasz te historię z pluszakiem, którego zostawiła mała dziewczynka? Pracownicy zadbali wtedy o to, aby dziewczynka zobaczyła, że pluszak czuje się w ich hotelu świetnie, dopóki do niej nie dotrze. W ten sposób musimy do tego podejść.

– Co proponujesz?

– Proponuję znaleźć firmę, która pomoże nam zbudować strategię komunikacji z Klientem i pokaże nam jak możemy wykorzystać Social Media do kreowania wizerunku zgodnie z wizją i misją, którą wypracujemy. Musimy spojrzeć na nasz hotel okiem Klienta.

Co jeśli zainwestuję w pracownika, a on odejdzie?

Jednak nie każdy ma takie podejście jak Barbara (postać prawdziwa). W Polsce znaczna część przedsiębiorców nie jest zainteresowanych podnoszeniem kwalifikacji pracowników.

Jest taki żart w branży szkoleniowej opisujący podejście do szkoleń pracowników.

Zbyszek pracuje w niewielkiej firmie. Na pytanie o to, czy kiedykolwiek szef posłał go na szkolenie, odpowiada krótko: – Tak, z BHP!

56,7% małych i średnich firm nie podnosi kwalifikacji swoich pracowników – tak wynika z raportu „Wykształcenie Pracowników a pozycja konkurencyjna przedsiębiorstw”. Jeszcze gorsze wyniki prezentuje raport Kelly Global Workforce Index. Według niego jedynie 31% respondentów uważa, że ich firma myśli o inwestowaniu w kadry.
Pracodawcy bardzo często obawiają się, że po jakimś czasie pracownik i tak odejdzie z firmy, a zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzysta podczas pracy w innym, konkurencyjnym miejscu. Jak się jednak okazuje to właśnie taki sposób myślenia pracodawców sprawia, że pracownicy decydują się odejść.

Bo rozwój pracownika to rozwój firmy. Dokształcanie pracowników nie może być traktowane wyłącznie, jako zbędny wydatek, wiąże się, bowiem ono z dużymi korzyściami dla firmy. Zaniechanie tego obszaru natomiast przekłada się na utratę wartościowego kapitału, jakim są pracownicy.

Szef nie widzi problemu

Na pytanie, jak szef ocenia kompetencje pracownika, aż 91,5 proc. przedsiębiorców w sektorze MŚP odpowiedziało, że ich pracownikom nie jest potrzebne żadne szkolenie, bo świetnie sobie radzą w pracy.

Z badań PARP wynika jednak, że pracownicy częściowo sami są sobie winni. Niewielu z nich chce samodzielnie zająć się swoim rozwojem – 78 proc. czeka na ruch menedżera. Tylko niecała jedna piąta decyduje się przekonać szefa, jak korzystna dla firmy jest inwestycja w kształcenie pracowników.

Niestety, z podobnym optymizmem jak kompetencje pracowników menedżerowie oceniają również własne kwalifikacje – aż 94,4 proc. z nich twierdzi, że mają wystarczające kompetencje do prowadzenia zespołu. Jedynie kierownicy z firm, które akurat są w nieco gorszej sytuacji, bardziej krytycznie ocenili swoje wykształcenie.

Jednak według autorów raportu zadowolenie polskich menedżerów zarządzających w małych i średnich firmach jest zdecydowanie na wyrost. Ich zdaniem braki w kompetencjach kadr kierowniczych to jedna z największych barier rozwoju tego sektora. Dlaczego? Tym, czym menedżer powinien zajmować się przede wszystkim, jest zdaniem autorów badań wyznaczanie celów rozwoju firmy i motywowanie ludzi do ich realizacji.

Tymczasem okazało się, że ponad połowa badanych firm nie ma żadnej strategii rozwoju, nawet nieformalnej, czyli niezapisanej. Zaledwie co dziesiąta firma ma spisaną strategię rozwoju, a niemal co trzeci z badanych wskazał, że w jego przedsiębiorstwie co prawda nie ma takiego dokumentu, jednak pracownicy mają świadomość celów i zadań, które są realizowane.  Mimo to aż 58 proc. kierowników z małych i średnich firm w ogóle nie podnosi swoich kwalifikacji.

170 proc. zysku z każdej złotówki zainwestowanej w szkolenia

A dobrze wykształcona kadra jest bardziej efektywna, tym samym firma funkcjonuje lepiej i osiąga lepsze wyniki. Dzięki kompleksowo wdrażanemu systemowi szkolenia i podnoszenia kwalifikacji pracowników, podnosi się jakość i wydajność organizacji, a co za tym idzie jej zyski. Z tego powodu firmom po prostu opłaca się inwestować w rozwój pracowników. Potwierdzają to wyniki badań Saratoga HC Benchmarking 2013, które wykazały, że każda złotówka przeznaczona na rozwój pracownika, przynosi ok. 170% zysku dla firmy.

Regularnie prowadzone szkolenia to nie tylko zysk, ale także większe zaangażowanie i lojalność pracowników. Mniejsza fluktuacja kadr to mniejsze koszty związane z rekrutacją nowych pracowników. Inwestowanie w rozwój pracowników może wpłynąć także pozytywnie na ich zaangażowanie, w pracę, życie firmy, oraz lojalność w stosunku do pracodawcy.

Dodatkowo, pracownik, w którego inwestujemy czuje się zrealizowany, tym samym jest bardziej zadowolony i chętniej wykonuje swoją pracę. Wielu pracowników dzięki uczestnictwu w szkoleniach ma możliwość zaspokajania swoich ambicji, potrzeby samorealizacji i budowania ścieżki rozwoju zawodowego.

Motywacja i employer branding

Pracownicy dostrzegają, że szkolenie tworzy im możliwości w zakresie podejmowania trudniejszych zadań i nowych wyzwań zawodowych. Szkolenia i kursy mogą też pełnić ważną funkcję motywacyjną – jako forma nagrody za dobrą pracę i wyróżnienia przez pracodawcę. Możliwość uczestnictwa w szkoleniach stanowi zatem istotny czynnik motywujący pracowników. Ważne jest włączenie tego elementu do istniejącego w firmie systemu motywacyjnego.

Szkolenie może też być sposobem rozpowszechniania i przekazu kluczowych wartości kultury organizacyjnej. Pracownicy oswajają się z tymi wartościami oraz uczą się przyjętych w organizacji schematów i strategii działania.

Korzyści płynące ze szkoleń wywierają też wpływ na funkcjonowanie firmy na rynku, w jej otoczeniu. Poprzez podniesienie kwalifikacji pracowników firma może polepszyć swój wizerunek, a także zwiększyć swoją wartość oraz konkurencyjność. Jest to niezwykle ważne w dzisiejszych czasach, kiedy stan wiedzy praktycznie w każdej dziedzinie biznesu zmienia się w błyskawicznym tempie.

Szkolenia jak za darmo

Od kilku lat na polskim rynku szkoleń dla pracowników jest pod dostatkiem. Ich poziom jest różny, a ceny bywają wygórowane. Zawsze jednak można zapisać się na kurs dofinansowany z unijnych dotacji. Wtedy szkolenie jest tańsze nawet o 80 proc. albo nic nie kosztuje. BUR czyli Baza Usług Rozwojowych to ogólnodostępna platforma. Za jej pośrednictwem przedsiębiorca może zaleźć oferty usług szkoleniowych i rozwojowych dla siebie i swoich pracowników.

Środki na działania przyznawane są według kilku kryteriów. Podstawowym z nich jest wielkość organizacji: mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. Pozostałe kryteria decydujące o wysokości dofinansowania to m.in. prowadzenie działalności, która przyczynia się do rozwoju inteligentnych specjalizacji województwa, prowadzenie przedsiębiorstwa wysokiego wzrostu lub objęcie usługami rozwojowymi w pierwszej kolejności swoich pracowników, którzy ukończyli 50 rok życia lub posiadają niskie kwalifikacje.

Kwota dofinansowania jest uzależniona nie tylko od wielkości przedsiębiorstwa (mikro, małe lub średnie przedsiębiorstwa). Suma zależy także ale także od regionu, w którym jest zarejestrowana firma. Szkolenia dofinansowane nie są niestety dostępne dla podmiotów z województwa mazowieckiego oraz pomorskiego. Taką decyzję podjęły Urzędy Marszałkowskie w tych regionach.

Dlaczego warto skorzystać z BUR?

Sam, poza komercyjnymi szkolenia, we współpracy z firmą Circinus, prowadzę i projektuję szkolenia BUR-owskie. Pamiętasz Barbarę z początku tego tekstu?  W sierpniu w jej hotelu wspólnie zrealizowanych zostało aż 3 dni szkoleniowych z dofinansowaniem z Bazy Usług Rozwojowych.

Te trzydniowe warsztaty z social media dla hotelu opierały się o trzy moduły. Pierwszy dzień to warsztat strategiczny. Zweryfikowany został obecny wizerunek i skonfrontowany z tym, jaki kształt docelowo powinien przyjąć; wypracowana została strategia marki, claim, persony sprzedażowe, cykl sprzedażowy i procesy sprzedażow oraz komunikacyjne.

W czasie drugiego dnia dokładnie omówiliśmy social selling na Facebooku, Instagramie i LinkedIn. Jako, że jest to szansa dla firm na większą sprzedaż, ale także ułatwienie dla klientów. Wiele firm zapomina, że archetypiczny handlowiec, wciskający stopę między drzwi, przestaje być potrzebny i musi nabyć nowych kompetencji. Także tych związanych ściśle z marketingiem, growth hackingiem czy tworzeniem angażującego contentu. Bez tego można zginąć w świecie całodobowego cyklu komunikacji i marketingowych naczyń połączonych. Ta firma, wykorzystując social selling, wygenerowała ok. 35 proc. więcej zapytań od potencjalnych klientów.

Trzeciego dnia skupiliśmy się na ćwiczeniu z zespołem sprzedażowym i marketingowych ich zdolności copywriterskich, które do dzisiaj wykorzystywane są przy tworzeniu ofert sprzedażowych, postów na Facebooku, Instagramie czy LinkedIn. Efekt? Wzrost zaangażowania pod postami na Facebooku (liczba reakcji) nawet o 867 proc.

Czy takie szkolenie jest dla Ciebie?

Być może do tej pory trudno było Ci wygospodarować budżet na działania szkoleniowo-rozwojowe. Teraz masz szansę otrzymać nawet do 100 000 zł i przeznaczyć je na szkolenia, usługi doradcze, coachingi i wiele innych. W ostatnim roku sam Circinus, przeprowadził kilkanaście długofalowych projektów rozwojowych, które przełożyły się na wyniki (handlowcy jednej z firm branży agrotechnicznej, w ciągu 2 miesięcy pozyskali 117 nowych Klientów).

Skontaktuj się bezpośrednio ze mną lub firmą Circinus, być może będziemy mogli zaprojektować wybrane szkolenie specjalnie dla Ciebie, abyś mógł skorzystać z dofinansowania do kursu najlepiej pasującego do potrzeb Twoich lub Twojego zespołu.

Szkolenia BUR

 

Tekst został przygotowany wspólnie z firmą Circinus – Training Center. Jeśli potrzebujesz dokładniejszych case studies lub rekomendacji, odezwij się!

(Przeczytano 795 razy, z czego 1 razy dzisiaj)

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.