Jak przyciągnąć uwagę turysty?

Szacowany czas na przeczytanie: 7 minut

Świat się kurczy, rosnąca mobilność ludzi oraz coraz większa liczba połączeń do rozmaitych zakątków globu powodują, że rynek turystyczny nieustannie zwiększa swoją konkurencyjność. Jak więc zainteresować sobą gości z zagranicy? Co zrobić, aby nas chętniej odwiedzali i korzystali z oferty turystycznej oraz wypoczynkowej? Kilka poniższych zasad pomoże wam usystematyzować działania i zwiększyć ich efektywność.

Współcześnie nie wystarczy czekać na turystów z ulotkami i punktami informacji turystycznej. Jeśli zależy nam, by przyciągnąć cudzoziemców i zachęcić ich do odwiedzania naszego miasta, regionu czy kraju, powinniśmy zachowywać się proaktywnie, stwarzać okazje, by mogli nas poznać i zechcieli złożyć wizytę. Bogactwo zabytków i obietnica pięknej pogody to za mało. Ludzie podróżują coraz bardziej świadomie, ich potrzeby są bardzo zróżnicowane, dlatego potrzeba czegoś więcej niż radosnej improwizacji i biernego przekonania o własnej wspaniałości.

Ustal plan i adresata

Bez stworzenia planu czeka cię problem z osiągnięciem celu, ponieważ trudno będzie ci określić, dlaczego robisz to, co robisz, czy rzetelnie sprawdzić efektywność podjętych działań, a także czy kroczysz właściwą drogą. Dokument dotyczący strategii marketingowej pomoże śledzić dokonujące się zmiany i jednocześnie wskaże, które rozwiązania sprawdzają się, a które należy zmodyfikować lub wycofać z użycia. Dzięki niemu poznasz nie tylko swoje mocne i słabe strony, ale również wyłonisz te sfery, które możesz uczynić swoimi znakami firmowymi.

Media społecznościowe i blog

Inwestuj swój czas i zaangażowanie w obecność w mediach społecznościowych. Szczególną uwagę zwróć na Facebooka, z którego możesz uczynić platformę dyskusyjną i jednocześnie źródło wiedzy na tematy interesujące potencjalnych turystów. Bądź otwarty na pytania, odpowiadaj na nie cierpliwie i rzetelnie. Dzięki takiej formie aktywności można w łatwy sposób zyskać zaufanie przyszłych odwiedzających, a to jest nie do przecenienia. Te same działania możesz podjąć za pośrednictwem Twittera czy Instagrama.

Warto również zadbać o stronę internetową, wyposażyć ją w najważniejsze informacje na temat celu podróży. Dodatkowym atutem byłby dwujęzyczny blog opowiadający o miejscu, mieście, regionie, kraju, którego witryna dotyczy. Poza interesującymi treściami turystów z pewnością przyciągną ciekawe filmy eksponujące atuty miejsca, do którego chcemy ich zaprosić.

Znajdź odwiedzających, zanim oni znajdą ciebie

Pora nauczyć się uprzedzać ruch potencjalnych turystów, stworzyć potrzebę, która spowoduje, że zechcą nas odwiedzić. Ten cel osiągniesz poprzez nawiązanie i budowanie więzi z turystami na długo, zanim zdecydują się do nas przyjechać. Jak to zrobić? Spraw, żeby podróż i przemieszczanie się stało się dla nich łatwe, przyjemne i przejrzyste. Stwórz mini kampanię, która odpowie na podstawowe pytania umożliwiające turystom bezproblemowe korzystanie z uroków docelowej destynacji, np.:

  • jak najlepiej przemieszczać się z lotniska
  • jak korzystać z transportu publicznego
  • jak dotrzeć do różnych regionów turystycznych
  • co warto zobaczyć w danym regionie
  • jak można aktywnie czy niekonwencjonalnie spędzić czas w danym miejscu

W tym przypadku doskonale sprawdzą się media społecznościowe. Użyj zdjęć, hashtagów i niezbędnych informacji. Wejdź w rolę turysty i zastanów się, czego potrzebujesz, gdy wybierasz się po raz pierwszy do jakiegoś kraju, regionu czy miasta.

Pokaż, jak się zmieniasz

Nie chodzi o to, by zagraniczny turysta odwiedził nas raz, lecz żeby chciał tutaj wracać. Dajmy mu do tego powód. Pokażmy, jak się zmieniamy, co nowego mamy do zaproponowania, jakie innowacje wprowadziliśmy, jak podnieśliśmy jakość swoich usług w służbie dbałości o komfort przyjezdnych. Ową dynamikę docenią również potencjalni turyści, którzy dopiero zastanawiają się nad celem swojej podróży. Zauważą bowiem, że nie padną ofiarami niskich standardów, nudy i straconego czasu.

Bezpieczny wypoczynek turysty

Wykorzystuj atut bezpieczeństwa. Wyjazdy turystyczne mają na celu wypoczynek, a nie przechodzenie przez traumatyczne doświadczenia. Pokaż, że cudzoziemcy są nie tylko mile widziani, ale nic im nie grozi podczas pobytu. Nie serwuj zainteresowanym rankingu dotyczącego poziomu przestępczości. Po prostu dbaj o to (to uwaga skierowana do włodarzy miast i innych jednostek administracyjnych), by służby publiczne, jak policja czy szpitale, były przyjazne zagranicznym gościom, a ich rzeczywiste działania wpisywały się w najwyższe standardy obowiązujące w danym miejscu. Otwartość i gościnność mieszkańców również zasługuje na podkreślenie, ponieważ w takich okolicznościach turyści nie tylko czują się lepiej, swobodniej, ale przede wszystkim bezpieczniej. Wiedzą bowiem, że w razie jakiejś sytuacji losowej nie zostaną pozostawienia sami sobie.

Aktywne spędzanie czasu

Nieśmiertelne zabytki oraz oferta kulturalna nie muszą być jedynymi magnesami na turystów. Jeśli dany punkt docelowy dysponuje obiektami sportowymi i rekreacyjnymi, którymi może i chce się pochwalić, powinien bardzo mocno podkreślać, że jest przestrzenią otwartą na ludzi, którzy kochają aktywnie spędzać czas. Dlatego warto stworzyć katalog sportów wpisujących się w ofertę danego miejsca. Nie musi to być wyłącznie dodatek. Zrób z tego atut, jak np. Spała i Cetniewo (gdzie znajdują się Ośrodki Przygotowań Olimpijskich), Wisła i Zakopane (miasta goszczące Puchar Świata w skokach narciarskich), Poznań (posiada Tor Regatowy Malta, na którym wielokrotnie odbywały się Mistrzostwa Świata, Europy i Puchar Świata w kajakarstwie czy wioślarstwie; a także szybko rozbudowującą się sieć ścieżek rowerowych) czy Bydgoszcz (gdzie wielokrotnie odbywały się międzynarodowe zawody rangi mistrzowskiej w lekkiej atletyce).

Zyskać mogą miasta i regiony, które nie tylko oferują konwencjonalną bazę sportową, ale też, a może szczególnie te, w których panują doskonałe warunki do uprawiania sportów ekstremalnych. Świetnym miejsce do nurkowania okazują się Półwysep Helski, gdzie na dnie morza można spotkać wraki statków i kutrów, a także jeziora mazurskie. Z kolei dla wielbicieli wspinaczki idealna wydaje się Jura Krakowsko-Częstochowska, natomiast grotołazi znajdą wiele interesujących jaskiń do zwiedzania na południu kraju.

Specjalizuj się

Nie da się być wszystkim naraz, postaw na swoje największe atuty. Wykorzystuj nietypowe zalety, jak robi to na przykład francuska Tuluza. To nie tylko piękne miasto pełne zabytków, posiadające bogatą ofertę uniwersytecką. Stolica regionu Midi-Pyrénées jest również główną siedzibą koncernu Airbus, co pozostaje jednym z elementów przyciągających turystów. Przyjeżdżający w te okolice mogą zwiedzać np. bazę firmy w specjalnym centrum „Airbus Visit Toulouse”. W Tuluzie znajduje się także Miasteczko Kosmiczne, które stanowi unikalne źródło informacji na temat lotów kosmicznych oraz kosmosu.

Przyciągaj uwagę turysty otwartością

Przede wszystkim jednak pokaż turystom, że jesteś otwarty na szczere spotkanie z nimi, a nie wyłącznie z ich pieniędzmi. To nie tylko wspiera wzajemny szacunek, ale pomaga w budowaniu więzi międzykulturowych, co pozwala mieć nadzieje, że nie jest to pierwsza i ostatnia wizyta zagranicznych gości. Traktuj cudzoziemców dobrze i z respektem, a nie tylko wrócą, lecz przywiozą ze sobą rodzinę i znajomych, by pokazać im miejsce, które kojarzy się im ze szczęściem i wypoczynkiem.

 

 

2 Comments

  • Kasia Marczewska

    10 stycznia, 2018 - 9:46 am

    Cenne wskazówki 🙂 Dodam, że wartościowe nie tylko dla przyciągnięcia zagranicznych turystów, ale także polskich, którzy podróżują między regionami. Oni potem zostają najlepszymi ambasadorami miejsc, w których świetnie spędzili czas i sprawiają, że tym, którzy organizują turystykę, po prostu się chce 🙂 Pozdrawiam serdecznie!

Leave A Reply

Brak produktów w koszyku.