LinkedIn: Wszystkie ważne aktualizacje i zmiany w działaniu algorytmu w 2024

LinkedIn 2024

Rok 2024 przyniósł na LinkedIn szereg istotnych zmian, które wpłynęły na sposób interakcji użytkowników z treściami oraz na strategie marketingowe, personal brandingowe i sprzedażowe. Od nowych funkcji po aktualizacje algorytmu, a skończywszy na usuwaniu znanych ficzerów.

W tym tekście przyglądamy się WSZYSTKIM się najważniejszym aktualizacjom oraz prognozom na 2025 rok, które mogą wpłynąć na sposób korzystania z platformy.

Jak zmienił się LinkedIn w tym roku?

Platforma ewoluuje w 2024 roku wprowadzono szereg innowacji, które mają na celu zwiększenie zaangażowania oraz poprawę jakości treści. Od możliwości sponsorowania artykułów przez strony firmowe po testowanie asystenta AI dla poszukujących pracy, zmiany te mają kluczowe znaczenie dla strategii marketingowych i komunikacyjnych

Styczeń 2024

  • LinkedIn wprowadza możliwość sponsorowania artykułów, których autorem są strony firmowe.
  • LinkedIn zapowiada usunięcie możliwości reklam na lookalike audiences.
  • LinkedIn rozpoczyna testowanie asystenta AI dla osób poszukujących pracy.

Luty 2024

  • Koniec trybu twórcy na LinkedIn. Większość jego funkcji zostaje wcielonych do ustawień profilowych bez konieczności włączenia go.
  • Zapowiedź wprowadzenia funkcji „sugerowane posty”, która ma dystrybuować treści do docelowych użytkowników.

Marzec 2024

  • LinkedIn wprowadza gry na platformę. Można w nie grać indywidualnie lub z kimś (i w ten sposób robić networking).
  • LinkedIn wprowadza Thought Leadership Ads. Dzięki tej aktualizacji możesz sponsorować treści od swoich osób pracowniczych, liderów_ek opinii i influencerów_ek, którzy promują Twoją markę lub branże.

Kwiecień 2024

  • LinkedIn testuje subskrypcję Premium dla stron firmowych.
  • Serwis testuje dedykowaną zakładkę wideo i wprowadza dynamiczne UTM-y.
  • Wiadomość stron firmowych zostaje LinkedIn uruchomiona dla wszystkich marek

Maj 2024

  • LinkedIn dodaje etykiety do treści generowanych przez AI i od maja oznacza obrazy i filmy generowane przez AI etykietą informującą odbiorców, że zostały stworzone przy użyciu AI.

Czerwiec 2024

  • Nowe narzędzia newsletterowe są dostępne na LinkedIn. Możesz zobaczyć nowy projekt interfejsu użytkownika, zaktualizowane powiadomienia o subskrypcji, integrację Microsoft Designer do tworzenia okładek i wiele więcej.
  • Zmiana podglądu linków w feedzie. LinkedIn chce widzieć więcej oryginalnych treści na platformie. Dlatego też organiczne posty z linkami od czerwca wyglądają jak małe kwadraty w twoim feedzie.

Lipiec 2024

  • LinkedIn promowanie biuletynów firmowych reklamą.

Sierpień 2024

  • LinkedIn wprowadza karuzele w feedzie, które zawierają klipy wideo.

Wrzesien 2024

  • LinkedIn aktualizuje swoją Umowę Użytkownika i Politykę Prywatności, aby odzwierciedlić sposób, w jaki będzie wykorzystywać twoje dane do wspierania swoich funkcji AI. Teraz masz możliwość wyłączenia tej opcji w ustawieniach.

Październik 2024

  • LinkedIn eksperymentuje z nowym interfejsem użytkownika dla swojego paska nawigacyjnego. Aktualizacja umieści wszystkie opcje nawigacji w aplikacji na samej górze ekranu.
  • Odznaki Top Voice LinkedIn znikają. LinkedIn usuwa złotą odznakę Community Top Voice od 8 października. Mogłeś zdobyć jedną z tych odznak za wkład we wspólne artykuły. Jeśli ją masz, Twoja odznaka wygaśnie po 60 dniach.
  • LinkedIn ogłasza ogłasza uruchomienie Asystenta Rekrutacji.

Listopad 2024

  • LinkedIn usuwa dedykowane wydarzenia audio. Możesz jednak nadal organizować wydarzenia audio, korzystając z narzędzi do transmisji na żywo LinkedIn; musisz tylko dodać statyczny obrazek.
  • Portal rezygnuje z kudosów, czyli tzw. postów celebracyjnych. Platforma wycofuje szablony ilustracyjne dla postów dotyczących podziękowań, powitań i nowy projektów.

Zmiany w algorytmie treści LinkedIn w 2024

Również w 2024 roku LinkedIn wprowadził istotne zmiany w swoim algorytmie, które miały na celu zwiększenie zaangażowania użytkowników i użytkowniczek oraz poprawę jakości treści wyświetlanych na platformie. Mimo, że algorytm LinkedIn nie jest owiany wielką tajemnicą, a to jak działa opisywane jest starannie na blogach LinkedIn, nadal wiele osób ma trudności ze zrozumieniem tego jak działa. Ale nie dziwie się.

Zwłaszcza, że ostatnio coraz częściej LinkedIn serwuje nam mniejsze i większe zmiany. Jakie więc zmiany wprowadził LinkedIn w 2024 i na co LinkedIn będzie stawiać w 2025 roku?

Priorytet dla zaangażowania

Algorytm LinkedIn od 2024 roku kładzie jeszcze większy nacisk na interakcje, preferując posty, które generują komentarze i udostępnienia. Im więcej aktywności zbiera post, tym większa szansa na jego szeroką dystrybucję przez algorytm.

Istotne treści

Algorytm ocenia posty pod kątem ich trafności dla odbiorców i odbiorczyń. Treści, które są zgodne z zainteresowaniami użytkowników i zachęcają do tzw. “meaningful interactions”, są lepiej klasyfikowane.

Dwell Time Królem

W najnowszej aktualizacji systemu rankingowego, LinkedIn wykorzystał dane dotyczące czasu spędzanego przez użytkowników i użytkowniczek na przeglądaniu treści (tzw. dwell time).  Analiza AI pozwala lepiej przewidzieć, które posty są interesujące, a które szybko pomijane. Wyniki te pomagają ograniczyć wyświetlanie mniej wartościowych treści, takich jak „click bait” czy „dwell bait”.

Model “long dwell”

Aby skuteczniej mierzyć zaangażowanie użytkowników i użytkowniczek, LinkedIn opracował model przewidujący, czy użytkownik spędzi więcej czasu na danym poście niż na innych treściach. W tym celu zastosowano techniki normalizacji, które eliminują wpływ takich czynników, jak typ treści, sposób dystrybucji czy branża, z której pochodzi post. Dzięki temu system lepiej wyłapuje wartościowe treści, niezależnie od ich formy.

Testy A/B przeprowadzone przez LinkedIn wykazały, że nowy model znacząco poprawił wskaźniki zaangażowania użytkowników i użytkowniczek. Prace nad modelem „Long Dwell” to tylko jeden z kroków, jakie LinkedIn podejmuje, by usprawnić wyświetlanie treści na swojej platformie także w 2025 roku.

SEO zamiast #

Z powodu usunięcia hashtagów z profili, a także ich “zanikania” w feedzie LinkedIn, plarforma kładzie teraz większy nacisk na słowa kluczowe w Twoim profilu, treściach i postach. Kiedyś uważane za kluczowy element mediów społecznościowych, hashtagi, zwłaszcza niestandardowe, nie mają już istotnego wpływu na zasięg. Jednak pierwsze 2-3 hashtagi są uwzględniane w adresie URL Twojego posta, co jest korzystne dla SEO.  Aby zwiększyć widoczność treści, trzeba jednak używać słów kluczy. Nie chodzi o modne hashtagi, lecz o świadome pisanie treści, które odpowiadają na potrzeby Twoich osób czytelniczych.

Genetratywna AI oraz linki zewnętrzne

Należy unikać polegania na AI do tworzenia treści, ponieważ generuje to znacznie mniejszy odzew.  No i dodatkowo LinkedIn wie, że jest zalewany treściami generowanymi przez generatywną AI, więc zaostrza swoje obrony przeciw sztucznej intelegencji.

Tak więc te posty, którym brakuje osobistej perspektywy i ekspertyzy, trafiają w niższą “kategorię” treści i są gorzej oceniane przez LinkedIn. W przeciwieństwie do wcześniejszych lat, LinkedIn w tym roku nie faworyzuje postów zawierających linki prowadzące na inne strony. Zmienił chociażby ich podgląd w feedzie. Zamiast tego preferowane są treści, które zatrzymują użytkowników na platformie

 

Predykcje na 2025, czyli trochę fusów i szklanej kuli

Wszystkie zmiany, które LinkedIn wprowadził w tym roku, będą miały znaczący wpływ na to, jak będziemy z niego korzystać w roku 2025 i jakie strategie będziemy musieli przyjąć, aby budować marki firmowe lub osobiste.

Sztuczna inteligencja na LinkedIn

LinkedIn od kilku lat intensywnie integruje sztuczną inteligencję w swoje funkcje. Użytkownicy mogą korzystać z AI do tworzenia postów, wiadomości oraz sekcji profilu, poszukiwania pracy czy rekrutacji. I coraz więcej AI będzie na LinkedIn wprowadzane.

Zmiany w algorytmie

Równolegle z rosnącą obecnością treści AI, LinkedIn wprowadził zmiany w swoim algorytmie, które ograniczyły zasięg organiczny postów (takze tych generowanych przez AI). Oznacza to, że użytkownicy widzą mniej treści od swoich bezpośrednich połączeń, podczas gdy ich obserwatorzy i drugiego stopnia mają większy dostęp do tych postów. Takie zmiany wymuszają na nas przemyślenie strategii dotyczących tworzenia treści oraz budowania sieci kontaktów.

Nowy podział feedu

W 2024 roku LinkedIn wprowadził również nową funkcjonalność — osobny feed wideo. Choć dostępny tylko w aplikacji mobilnej (i nie dla wszystkich i nie wszędzie), ma on ogromny wpływ na to, co użytkownicy widzą w swoich kanałach informacyjnych np. w USA. Algorytm promuje filmy, zwłaszcza te tworzone przez duże organizacje i znane marki. Czy wideo będzie królować w 2025? Już teraz mamy zalew treści kradzionych z YouTube czy Tik-Toka, tylko dlatego, że generują zasięgi. Myślę, że tak.

Nagrody dla ekspertów i ekspertek

W 2025 roku LinkedIn będzie oczekiwał jeszcze więcej od swoich twórców i twórczyń treści, ponieważ konkurencja rośnie. Chociaż nie przewiduję, że kiedykolwiek będzie faworyzować trendy (wciąż będzie chciał utrzymać profesjonalny charakter), myślę, że nadal będzie promować treści, które wywołują rozmowy i transfer wiedzy.

Biorąc pod uwagę wprowadzenie subskrypcji Premium dla stron firmowych, sądzę również, że nagrodzi marki, które będą starały się wykorzystać wszystkie płatne funkcje – pod warunkiem, że treści pozostaną wysokiej jakości!

Monetyzacja u progu

Większość z nas wie, że niektóre odznaki “Top Voice” zostają wycofane. LinkedIn dostrzegł, że odznaki te nie zapewniają wystarczającej wiarygodności, biorąc pod uwagę, jak łatwo można je zdobyć!

Ale przewiduję, że LinkedIn ma już coś w zanadrzu w zakresie:

  • Motywowania twórców i twórczyń do utrzymywania swoich fanów na platformie.
  • Prezentowania prawdziwych, wiarygodnych ekspertów i ekspertek.

Myślę nawet, że na horyzoncie może pojawić się monetyzacja dla Key Opinion Leaderów i Liderek. Widzieliśmy, jak większość platform społecznościowych z powodzeniem przeszła na monetyzację.Nie wątpię, że LinkedIn nie będzie wyjątkiem w dłuższej perspektywie. Czy to nastąpi tak wcześnie jak w 2025 roku? Może.

Jak dostosować swoją strategię na LinkedIn w nadchodzących miesiącach?

Po pierwsze komunikacja bezpośrednia. Większa liczba wiadomości prywatnych może pomóc w utrzymaniu relacji z kluczowymi odbiorcami i odbiorczyniami naszych treści. Dlaczego LinkedIn dodał skrzynkę odbiorczą do stron firmowych? Zrozumiał, jak ważne jest budowanie społeczności i relacji.
Po drugie, skupienie się na zaangażowaniu, a  nie na zasięgach. Interakcje z innymi użytkownikami i użytkowniczkami pod postami powinny stać się priorytetem.
Po trzecie, współpraca.

Znalezienie sposobów na wspólne projekty, listy poleceń, udostępnianie treści i działania z innymi osobami i organizacjami. Ale nie jako grupa wsparcia, a jako przemyślanie działający kolektyw.

LinkedIn ewoluuje i dostosowuje się do potrzeb swoich użytkowników i użytkowniczek.

Nie wszyscy są zmian zadowoleni

W ich obliczu należy umiejętne wykorzystywać nowe funkcje, zmiany w algorytmie i optymalizować na bieżąco nasze taktyki i strategie komunikacji, aby maksymalnie wykorzystać potencjał tej platformy w nadchodzących miesiącach.

 

Masz pytania? Napisz do mnie na LinkedIn.

Leave A Reply

Brak produktów w koszyku.