Internet zmienił podejście do planowania budżetów marketingowych i nie zawsze jest tak łatwo zdecydować, jaką kwotę przeznaczyć na dany kanał. Zwłaszcza jeśli mówimy o kampaniach w social media. Według jakich kryteriów należy określać budżet firmowej strategii social media?
Według złotych zasad, w firmach na promocję produktów i usług należy przeznaczyć około 10 proc. rocznego przychodu (a mówiąc precyzyjnie: między 5 proc. a 15 proc.). Płatne kampanie w social media to jedno z podstawowych narzędzi stosowanych przez firmy do osiągnięcia celu i zwiększenia sprzedaży. Z danych za 2018 rok wynika bowiem, że portale społecznościowe skupiają 3 miliardy użytkowników na całym świecie. W social media spędzamy też średnio 1 godzinę i 22 minuty dziennie.
Budżet social media co roku większy
Portale społecznościowe to dla firm każdej wielkości, platformy z wielkim potencjałem wizerunkowym i sprzedażowym. Reklama cyfrowa, zwłaszcza w social media nabiera ciągle na znaczeniu I ma to odzwierciedlenie w budżetach firm. Wydatki na reklamę online do końca 2020 roku mają wzrosnąć o 54 proc. Na reklamę tradycyjną marketerzy będą wydawać jedynie o 4 proc. więcej swoich budżetów. Dobrze przemyślana kampania na Facebooku może być doskonałym kanałem przynoszącym sprzedażowe korzyści naszemu biznesowi.
Niestety nie ma jednego uniwersalnego sposobu na social mediowy budżet, który da się zastosować w każdej firmie. Dlatego, wyobraźmy sobie, że posiadamy jedynie 1000 PLN Jak najlepiej je spożytkować w ciągu jednego miesiąca, aby osiągnąć zwrot z naszej inwestycji?
Budżet social media (Opcja A): Treści
Jednym z jakościowych sposobów na wydanie budżetu jest zainwestowanie go w dotarcie treściami i komunikatami do naszej grupy odbiorców.
Treści (ok. 400 PLN)
Oznacza to przygotowanie tekstów, logotypów, cover photos czy profesjonalną sesję zdjęciową, jeśli budujemy markę osobistą a nie markę firmową czy produkcję krótkich wideo. Cześć rzeczy możesz zlecić oczywiście na zewnątrz i wtedy wykorzystać całościowo ten budżet. Może jednak oszczędzić korzystając z darmowych narzędzi, takich jak:
Darmowe zdjęcia
- Pixabay – polski serwis udostępniający zdjęcia za darmo.
- Pexels – międzynarodowy serwis z darmowymi zdjęciami do wykorzystania komercyjnego.
Tworzenie grafik
- Canva.com – proste i intuicyjne narzędzie pozwalające tworzyć nie tylko grafiki do social mediów, ale także składać e-booki czy opracowywać infografiki, które możesz dystrybuować wraz z informacją prasową do dziennikarzy czy w swoich kanałach social media. Dużą zaletą są łatwe do dostosowania estetyczne, gotowe szablony.
Reklama (ok. 400 PLN)
Jeśli dopiero zaczynasz i chcesz jak najszybciej pozyskać fanów, konwersję, reklama jest dobrym pomysłem, który pomoże ci promować wyprodukowane treści. Reklama to temat bardzo obszerny. Konfigurując reklamę możesz wybrać interesujący cię cel – od wizyt w witrynie, poprzez zwiększenie świadomości marki, a skończywszy na pozyskiwaniu leadów czy remarketingu. Testuj i sprawdzaj co działa. W który kanał zainwestować? LinkedIn, Facebook czy Instagram? Pierwszego miesiąca zainwestuj całą kwotę równomiernie i sprawdź, gdzie twoje treści przyniosły najlepszy rezultat.
Zarządzanie mediami społecznościowymi (ok. 200 PLN)
Aby lepiej zarządzać swoimi kanałami potrzebujesz narzędzi. 200 złotych możesz przeznaczyć na dowolne z nich, które pomogą ci lepiej zrozumieć publiczność, wyłapywać wzmianki w social media o twojej marce czy planować posty.
Monitoring internetu
- Sentione / Brand24 / Unamo – bardzo proste i dobre narzędzia do monitoringu wzmianek o firmie w internecie. Można wykorzystać je do tzw. social listeningu.
Zarządzanie sieciami społecznościowymi
- Buffer.com – pozwala na kolejkowanie i planowanie wpisów w social media.
- Audiense / HootSuit – pozwala zarządzać z jednego miejsca profilami w mediach społecznościowych.
Zbieranie informacji o społeczności / leadów (za darmo)
Jeśli chcesz poznać swoją publiczność, zebrać inspiracje na posty, zrobić badanie, które potem wyślesz i zbierzesz leady możesz wykorzystać te darmowe narzędzia:
- Sumo – umożliwia tworzenie popupów w wirtualnym biurze prasowym z np. zapisem na newsletter czy pressletter.
- Survicate – wtyczka na stronę oferująca możliwość tworzenia ankiet.
- Typeform – narzędzie do tworzenia ładnych ankiet z możliwością ich personalizacji.
Wydany budżet: 1000 PLN
Budżet social media (Opcja B): Reklama
Jeśli wiesz jak tworzyć treści, znasz swoją społeczność i grupę docelową, masz opracowany proces sprzedażowy i taktykę social media, możesz skupić się na reklamie. W zależności od branży, w której działasz możesz skupić się na Facebooku lub Instagramie (B2C) lub LinkedIn czy Twitterze (B2B). Albo spróbować zrobić mix ze wszystkich kanałów. Rozdysponuj środki miesięcznie w następujący sposób:
- Facebook – 400 PLN
- Instagram lub Twitter – 400 PLN / 200 PLN
- LinkedIn – 200 PLN / 400 PLN
Jaki format reklamy wybrać? Najciekawsze dla naszego biznesu pod kątem sprzedaży, ale jednak nieczęsto wykorzystywane przez marki, są reklamy leadowe. Właśnie z nich pozyskuję najlepsze efekty dla klientów. Lead Ads pozwalają na precyzyjne targetowanie kampanii, są proste do przygotowania nawet dla laika (wszystko znajduje się w jednym panelu reklamowym), a funkcja autouzupełniania to większa szansa na zdobycie prawdziwych danych.
Co przemawia za kampaniami leadowi? Autozupełnienie, brak przekierowania na zewnętrzną stronę, krótki czas ładowania – to wszystko zwiększa efektywność takiej reklamy. Wszystko jednak, jak to w marketingu, zależy od naszej grupy docelowej, jej zainteresowań, sposobu kupowania produktu oraz naszej strategii. Ważny jest też remarketing zgodny ze ścieżką zakupową naszego klienta. Remarketing nie ogranicza się jedynie do kierowania reklam do osób, które odwiedziły Twoją stronę. Zastanów się ja wygląda proces zakupowy Twoje klienta.
Wielu reklamodawców i marketerów skupia się wyłącznie na ostatnim przystanku podróży zakupowej klienta. Wyświetla tylko i reklamy produktowe, mające być pushem do finalizacji transakcji. Jednak to błąd. Klienta trzeba przeprowadzić przez fazę, w której budujemy świadomość naszej marki i kiedy rozważa zakup. Na tych etapach dostarczamy zupełnie inne treści, a wypychając sam produkt marnujemy jedynie okazje do sprzedaży i finalnie budżet reklamowy.
Tutaj znajdziesz też przewodnik po reklamie na LinkedIn.
Wydany budżet: 1000 PLN
Budżet social media (Opcja C): Edukacja
W wielu przedsiębiorstwach wciąż silne jest przekonanie, że inwestowanie w dokształcanie i rozwój pracowników jest nieopłacalne. Jednak bardziej nieopłacalne jest nie podnoszenie kwalifikacji swojego zespołu. Szczególnie, że niektóre szkolenia możesz zrealizować, praktycznie za darmo, korzystając z dofinansowań unijnych. 56,7% małych i średnich firm nie podnosi kwalifikacji swoich pracowników – tak wynika z raportu „Wykształcenie Pracowników a pozycja konkurencyjna przedsiębiorstw”.
Jeszcze gorsze wyniki prezentuje raport Kelly Global Workforce Index. Według niego jedynie 31% respondentów uważa, że ich firma myśli o inwestowaniu w kadry. Dzięki kompleksowo wdrażanemu systemowi szkolenia i podnoszenia kwalifikacji pracowników, podnosi się jakość i wydajność organizacji, a co za tym idzie jej zyski. Z tego powodu firmom po prostu opłaca się inwestować w rozwój pracowników. Potwierdzają to wyniki badań Saratoga HC Benchmarking 2013, które wykazały, że każda złotówka przeznaczona na rozwój pracownika, przynosi ok. 170% zysku dla firmy. Mając 1000 złotych miesięcznie, naprawdę możemy zaszaleć i sprawić, żeby nasz pracownik dużo lepiej realizował postawione przed nim cele.
Bilety na konferencję lub szkolenie (średnio ok. 499 PLN za osobę)
W zależności od branży i potrzeb możesz poszukać konferencji lub szkoleń otwartych, np. ze sprzedaży w social media, social sellingu, tworzenia strategii czy copywritingu. Po takich szkoleniach szybko zobaczysz przełożenie w firmowych social mediach. Szkolenia możesz nabyć też online, dzięki czemu, nie musisz często jechać na drugi koniec Polski.
Konsultacje (średnio 300 PLN za godzinę)
Konsultacje z ekspertem to także świetny sposób na „prywatne korepetycje” twojego zespołu i wskazanie, gdzie może się poprawić oraz podpowiedzenie konkretnych rozwiązań, które zwiększą rozpoznawalność marki lub sprzedaż.
Blogi (za darmo)
W sieci znajdziesz sporo miejsc, w których możesz się dokształcić jeśli chodzi o social media. Korzystaj z nich, dzięki temu na bieżąco będziesz z trendami, poprawisz swoje umiejętności i zdobędziesz wiedzę. Jeśli chcecie budować swoją obecność w social media, sprawdźcie te pozycje:
- paweltkaczyk.com – Paweł Tkaczyk powie ci, jak zbudować silną markę, opowiadać historie i angażować swoich klientów, media czy inwestorów.
- kotarbinski.wordpress.com – blog prowadzony przez Jacka Kotarbińskiego, autora “Sztuka rynkologii”. Pozycja obowiązkowa.
- czaplicka.eu – blog prowadzony przez Monikę Czaplicką, która opowiada na nim o mediach społecznościowych, zarządzaniu kryzysami, walce z hejtem. Monika działa w branży już dekadę, a od trzech lat zarządza własną agencją Wobuzz.
- bartoszmankowski.com – kampanie w social media i budowanie firmy od podstaw, krok po kroku, a także produktywność, rozwój osobisty, motywacja i inspiracja. Jeden z lepszych blogów, jakie mam okazję regularnie czytać.
- szymonslowik.pl – Na blogu znajdziesz konkretne porady dotyczące marketingu, SEO, mediów społecznościowych i biznesu w sieci.
- arturjabłoński.pl – guru facebookowej reklamy i copywritingu.
- Niby Prasówka – niby nie blog, bo na Facebooku, ale polecam śledzić. Niby-Prasówka to dziecko Dagmary Pakulskiej, specjalistki od social mediów, które codziennie zbiera dla was najbardziej przydatne artykuły o social media.
Eventy (za darmo)
W branży marketingowej często organizowane są także wydarzenia edukacyjne, w których moża brać udział za darmo, a po nich konsultować się z ekspertami. Takie eventy jak LinkedIn Local czy Czwartek Social Media organizowane są praktycznie w każdym większym, ale także i mniejszym mieście. Śledź także Inkubatory czy Parki Technologiczne, które także często organizują wykłady w tematyce social media dla przedsiębiorców.
Wydany budżet: (0+ PLN)
Podsumowanie
Portale społecznościowe będą zawsze wymagać od Was dużego zaangażowania. Żaden z góry ustalony wzorzec strategii nie zagwarantuje sukcesu kampanii. Dlatego testujcie różne opcje i wybierajcie, te które przynoszą najlepsze rezultaty.