Jak poprosić o rekomendacje na LinkedIn. Czy w ogóle mi wypada?
Poproszenie o rekomendacje na LinkedIn jest skutecznym sposobem wzmocnienia swojego profilu i wiarygodności w oczach innych osób członkowskich. Dodatkowo otrzymanie dziesięciu unikalnych rekomendacji (takich, które nie zostały wystawione na zasadzie wzajemności) wzmacnia Twoją pozycję w wyszukiwarce LinkedIn i sprawia, że jesteś widoczny / lub widoczna nawet 7 razy bardziej niż Twoi koledzy / koleżanki lub konkurencja.
Aby poprosić o rekomendację:
- Przewiń stronę w dół do części “rekomendacje” i kliknij “Poproś o rekomendację”.
- Wpisz nazwisko kontaktu, który chcesz poprosić o rekomendację, w polu kogo chcesz poprosić o referencje.
Możesz też wejść na profil konkretnej osoby i wtedy:
- Wybrać nazwisko z listy rozwijanej.
- Wypełnić pola Relacja i Stanowisko w tym czasie w wyskakującym oknie rekomendacji i kliknąć Dalej.
- Do prośby możesz dodać osobistą wiadomość, zmieniając tekst w polu wiadomości.
W wiadomości, którą wysyłasz, wyjaśnij, dlaczego chciałbyś uzyskać rekomendację od danej osoby. Możesz wspomnieć o konkretnej umiejętności, projekcie lub obszarze, na którym chciałbyś, żeby skupiła się rekomendacja. Zamiast wysyłać standardową wiadomość, napisz osobistą notatkę. Daj w niej znać, czego rekomendacja ma dotyczyć.
Kiedy prosisz kogoś o rekomendację, precyzyjnie zdefiniuj, w jakim kontekście i w odniesieniu do jakich umiejętności czy doświadczeń chciałbyś/abyś otrzymać rekomendację.
Wybierz osoby, które dobrze Cię znają i miały z Tobą okazję współpracować lub pracować. Mogą to być koleżanki / koledzy z pracy, przełożeni, podwładni, klientki / klienci lub inni profesjonaliści, z którymi mieliście kontakt w kontekście zawodowym.
Jeśli osoba ma trudności z rozpoczęciem rekomendacji, możesz jej pomóc, podając kilka przykładowych pytań, na które mogłaby odpowiedzieć w rekomendacji. Na przykład:
Czy mógłbyś / mogłabyś podzielić się swoimi spostrzeżeniami na temat mojego liderstwa podczas naszej wspólnej pracy nad projektem X?
Szef także może poprosić podwładnego o napisanie rekomendacji, jeśli są przekonani, że jest to uzasadnione. Ważne jest, aby zachować delikatność i nie wywierać presji na osobie pracowniczej. Warto również pamiętać, że rekomendacje od pracowników są bardziej wiarygodne.
Rekomendacje na LinkedIn – proś, otrzymuj, ale także je dawaj
Jeśli otrzymasz rekomendacje na LinkedIn, zawsze warto zastanowić się, czy możesz również udzielić rekomendacji w zamian. To może działać korzystnie dla obu stron. Nie unikaj dawania rekomendacji innym, nawet jeśli nie skutkują “unikalnością”.
Niektórzy ludzie potrzebują trochę czasu, aby napisać rekomendację. Bądź cierpliwy/a i nie naciskaj zbytnio. No i zawsze podziękuj za rekomendacje. To czas i wysiłek, które osoba poświęci, pisząc coś dla Ciebie.
Jak ognia natomiast unikaj proszenia o rekomendacje od osób, które Cię nie znają dobrze lub których opinie nie byłyby wiarygodne.
A tak w ogóle to możesz mi również wystawić rekomendacje na LinkedIn, jeśli korzystasz z wiedzy tu zamieszczonej!