Webinary są wygodne i bezpieczne dla uczestników, zwłaszcza w dzisiejszych czasach. Jak jednak sprawić, aby nasze webinary konwertowały i sprzedawały?
Webinary to nie tylko ułatwienie dla uczestników, ale także dla organizatora. Nie musisz się martwić o kwestie organizacyjne takie jak: wynajęcie sali, przerwy na kawę, czy dojazd. Konferencję online zaplanujesz kilkoma kliknięciami, zaprosisz na nią ludzi z całej Polski, ba!, nawet z całego świata.
Webinary mają też inne zalety. Z punktu widzenia sprzedażowego, efektywnie pomagają budować Ci bazę mailingową i zbierać leady. Jeśli zaś chodzi o Twój branding, webinary to, drugie działanie po white papers (raporty branżowe) najlepiej konwertujący i najlepiej przekładający się na wizerunek eksperta w branży według CMO Council.
Webinary są nadal popularne
I na popularności będą zyskiwać. Z raportu ClickMeeting, platformy SaaS oferującej narzędzie do organizowania webinarów, wynika że ponad 50 proc. badanych firm przeprowadza więcej niż jeden webinar dziennie. Najczęściej przeprowadzane są trzy webinary w ciągu doby (18 proc.), ale nie zabrakło firm, które korzystają z tej formy komunikacji znacznie częściej. 8 proc. badanych przeprowadza ponad 27 spotkań online w ciągu zaledwie jednego dnia.
Najczęściej webinary organizowane są w celach edukacyjnych. Wykorzystanie spotkań online do edukowania obecnych i potencjalnych klientów zadeklarowało aż 85 proc. firm. Poza tym, do podstawowych celów organizowania webinarów należy pozyskiwanie klientów (77 proc.) oraz wzmocnienie pozycji firmy na rynku (60 proc.). W przypadku ponad połowy firm jednym z podstawowych celów każdego spotkania online jest konwersja pozyskanych już kontaktów w płacących klientów.
Jak zrobić to efektywnie? Porozmawiajmy o konkretach.
Zacznij od podstaw
To co musisz zrobić na samym początku, aby stworzyć lejek sprzedażowy to opracować persony sprzedażowe (sylwetki idealnych klientów) oraz zdefiniować co tak naprawdę sprzedajesz.
Robisz biznes, bo chcesz rozwiązać czyjeś problemy. Jak ten problem wpływa na codzienną pracę twojego klienta? Jakie stoją przed nią wyzwania zawodowe lub prywatne? Zagłęb się w szczegóły i dokładnie przemyśl wszystkie niuanse problemu oraz zilustruj, jak klient się z nim czuje.
Wyobraź sobie, że tworzysz narzędzie do rekrutacji. Twoim klientem jest młody rekruter z agencji HR i to np. jego pierwsza rekrutacja. Jakie trudności może napotkać? O czym powinien pamiętać w całym procesie? Np. jeśli jego problemem czy tzw. punktem bólu będzie niewystarczająco dużo czasu na odpisanie wszystkim kandydatom, którzy nie przeszli do następnego etapu rozmów kwalifikacyjnych, powinieneś mu to ułatwić.
Wizualizacja problemu
Żeby zilustrować kwestię, wymyśl cytat, który może odnieść się do danej persony, np. „Ciężko zachować profesjonalizm wobec wszystkich kandydatów i wysłać im maila z podziękowaniem za udział w rekrutacji”.
Dzięki temu łatwiej ci będzie dopasować komunikat, a co za tym idzie, łatwiej sprzedasz usługę czy produkt w czasie webinaru lub po nim. Webinarowy lejek sprzedażowy jest prosty. Możesz dostrzec nawet podobieństwo do lejków proponowanych dla reklamy na Facebooku.
Powiedzmy, że chcesz sprzedać kurs online lub swoje narzędzie. Pierwsze co musisz zrobić to dostarczenie swoim potencjalnym klientom masę wartości, która przekona ich do zakupu. Nie sprzedawaj, a edukuj. Jako osoba, która w swoim życiu poprowadziła prawie 800 webinarów, powiem Ci, że to najlepsza metoda.
Zbuduj lejek sprzedażowy
To co będziesz potrzebował na początku to strona z rejestracją. Strona ta zawiera nie tylko formularz zapisu, ale także informacje o tym, czego na webinarze dowie się twój potencjalny klient. Pisz więc jasno i konkretnie, o tym jakie problemy rozwiążesz i co potencjalny klient zyska. Strony zapisu zrobisz prosto w większości narzędzi do robienia webinarów. Możesz pokusić się też o stworzenie własnego landing page’a. W ten sposób pozyskasz leady. Na tym etapie jeszcze produktu nie powinieneś sprzedawać. O tym, gdzie włączyć sprzedaż, za chwilę.
Pamiętaj, że w webinarach bezpłatnych (mają lepszą konwersję sprzedażową) nie uczestniczą nigdy wszyscy zapisani. Ale nie ma tego złego. I tak pozyskujesz adresy e-mail, które potem możesz wykorzystać. Pamiętaj też, żeby ustawić przypomnienia (nawet automatyczne) z informacją o terminie i godzinie przeprowadzanego przez siebie webinaru.
W przekazie zdecydowanie lepiej używać strony aktywnej oraz formy sugerującej sprawczość: mieć, czuć, dostać, aniżeli stronę bierną i przedstawiania czegoś w formie potencjału: wyobraź sobie posiadanie, otrzymywanie, uczucia. Rzecz w tym, że wyobrażać sobie może każdy, mieć już nie. Przekonaj odbiorców, że mogą być częścią tego, co im oferujesz.
Formularze zapisu
Drugą rzeczą, którą musisz skonfigurować to strona z podziękowaniem za zapis i udział w webinarze. I chociaż wydaje się to oczywiste, wcale takie nie jest i wielu marketerów czy sprzedawców zapomina o tym kroku.
Sam webinar jest dość prosty do przeprowadzenia. Postaraj się zamknąć go w ok. 45 minut. Sam produkt zaproponuj już na sam koniec webinaru, kiedy będzie wchodził jeszcze głębiej w problemu swojego klienta.
Już zaplusowałeś, bo zaproponowałeś wiele wartości i rozwiązałeś chociaż jeden problem grupy docelowej. Teraz pozostaje Ci przekonać uczestników, że aby odnieśli większy sukces, żeby rozwiązać więcej problemów, z którymi mogą się borykać w pracy czy życiu, potrzebują właśnie ciebie. Dlatego powinieneś umieścić odpowiednie call-to-action do sklepu online czy swojej strony produktowej, jeśli masz taką możliwość.
Webinar nagraj (wszystkie narzędzia mają taką możliwość). W przyszłości, możesz stworzyć dzięki takim nagraniom, praktycznie zautomatyzowany lejek.
Skuteczność webinarów
Jedną z najfajniejszych rzeczy dotyczących webinarów jest to, że mają wysoki wskaźnik konwersji (oczywiście, jeśli są zrobione dobrze, masz opracowany scenariusz, etc.). Jeśli zdobędziesz wystarczająco dużo rejestracji i wystarczająco dużo osób pojawi się na webinarze, naprawdę dla Ciebie i Twojego biznesu może zadziać się trochę magii.
Jednak otrzymanie tego ruchu na stronę zapisu może być trudne. Korzystaj więc z grup, reklam w social media, własnych baz mailingowych do potencjalnych klientów.
Webinar i zapowiedzi wideo
Podpowiem też, że jeśli chcesz uzyskać większą konwersję zapisów, możesz nagrać zapowiedź wideo webinaru, którą umieścisz na stronie z zapisem. W ten sposób uzyskasz znacznie wyższą konwersję w kontekście rejestracji. Żywy obraz nie jest statyczną reklamą, którą ludzki umysł coraz skuteczniej przestaje zauważać ze względu na jej nadmiar w świecie on- i off-line.
Filmy przykuwają uwagę, angażują odbiorcę oraz jego zmysły. Widz nią obdarowany chętniej rewanżuje się tym samym. Takie wideo możesz też z powodzeniem wykorzystać do reklamy na Facebooku czy LinkedIn. Jaki jest jeszcze tego plus? Dzięki ustawieniu celu na wyświetlenia wideo, trafisz reklamą do osób, które najbardziej zainteresowane są contentem wideo, a co za tym idzie także formą webinaru.
Pamiętaj też, że wyższa skuteczność strony sprzedażowej, zależy też od tego ile „klików” trzeba zrobić i jak bardzo namachać się myszką. Im mniej, tym większa szansa na zakup produktu.
A co jeśli ktoś nie uczestniczył w webinarze? Zaproponuj mu powtórkę i link do nagrania. Pamiętaj też, że nawet jeśli webinar nie konwertuje od razu, dzięki lead nurturing i ocieplaniu kontaktów, może przynieść sprzedaż za jakiś czas.
Zaimplementuj webinary do swojego lejka sprzedażowego
Klienci nie chcą być „domykani”, „prospektowani”, „spersonowani”. O ile powyższe kroki przynoszą twojemu biznesowi spore korzyści, o tyle z punktu widzenia konsumenta nie dają mu nic. Potencjalni klienci zawsze będą szukać dodatkowych informacji o twoim produkcie lub usłudze i wykraczać poza to, co można znaleźć online. Jako właściciel, sprzedawca, marketer możesz spersonalizować swoje komunikaty, nie tylko stosując persony, ale tworząc tzw. buyers journey (ścieżka zakupowa klienta), poczynając od zapoznania się z twoją firmą do sfinalizowania zakupów.
Webinary możesz wykorzystać efektywnie na każdym etapie podróży zakupowej swojego klienta i swojego lejka sprzedażowego, zarówno na etapie budowie świadomości marki, rozważania zakupu czy dostarczenia klientowi odpowiedniego pushu.
Pamiętaj też, żeby zoptymalizować pozyskiwanie leadów, musisz być gotowy na nieustanne testowanie i analizowanie skuteczności podjętych działań. Trendy zmieniają się, podobnie jak potrzeby. Dlatego musisz zachować czujność i gotowość, a także odważnie sięgać po nowe rozwiązania.
Lejek webinarowy w skrócie
- Reklama
Rozreklamuj swoje spotkania i pozyskaj wejścia na stronę docelową, np. za pomocą działań reklamowych czy mailingu do swojej bazy. - Strona rejestracji
Zachęć jak największą liczbą osób do zapisu na webinar. Zaoferuj im konkretną wartość. - Zaproszenie
Po rejestracji wyślij maila z podziękowanie za zapis. Potem o webinarze możesz przypomnieć mailowo. - Webinar
Pokaż się jako ekspert, zaproponuj wartość oraz rozwiązania dodatkowe. - Follow-up
Podziękuj za uczestnictwo, wyślij nagranie webinaru, powtórz komunikat sprzedażowy. - Ocieplanie
Osoby, które nie kupiły od Ciebie rozwiązania przerzuć na mailing w celu ocieplania relacji. Możesz zaproponować im kolejny webinar, kiedy go będziesz robić. Wtedy wpadną ponownie do lejka.
Webinar i jego lejek w praktyce
pozyskanie zapisu na webinar › webinar szkoleniowy › follow-up ›
webinar produktowy › sprzedaż telefoniczna › zakup / brak zainteresowania
Pozyskiwanie zapisu na webinar
Zapisy na webinar pozyskujemy poprzez organiczne posty na LinkedIn, Facebooku czy Instagramie
oraz zajawkowy Facebook Live.
Webinar szkoleniowy
Webinar, na którym pokazujemy swoją wiedzę i eksperckość, a sprzedaż ograniczamy do minimum, robią jedno case study i zachęcając do kontaktu oraz uczestniczenie w webinarze produktowym.
Po webinarze szkoleniowym
- Wysyłamy maila z podziękowaniem za udział osobom, które w nim uczesniczyły. Mail zawiera materiały dodatkowe (jak prezentacja) oraz link do zapisu na webinar produktowy, na którym będziemy opowiadać o naszych usługach w formie online i tym co możemy zrobić dla firmy.
- Do osób, które się zapisały, ale nie uczestniczyły w webinarze, wysyłamy nagranie webinaru. Po tygodniu pytamy o feedback i podsyłamy link do webinaru produktowego, który organizujemy cyklicznie (np. co czwartek).
Po każdym webinarze szkoleniowym powtarzamy proces, dzięki czemu zbieramy leady na webinary produktowe.
Webinar produktowy
Jest to webinar, na którym głównie sprzedajemy nasze produkty, czyli szkolenia online. Żeby miał sens musi być też wartość. Dlatego możemy nazwać go „5 najczęściej zadawanych pytań o szkolenia online”. Odpowiadamy na nie, pokazujemy nasze szkolenia i wartość, którą nimi możemy dać nawet online.
Sprzedaż telefoniczna
Do osób, które uczestniczyły w webinarze produktowym, dzwonimy. Pytamy się o wrażenia i o ewentualne zapotrzebowanie na szkolenie online u niej w firmie.
Zakup / Brak zainteresowania
Jeśli wszystko pójdzie dobrze, uda się doprowadzić do zakupu. W przypadku braku zainteresowania, niezgodności z naszą personą lub niemożliwości dogadania się, lead wędruje do ocieplenia. Dodajemy go na LinkedIn lub do bazy mailingowej i komunikujemy się z nim regularnie za pomocą wartościowego contentu. W przypadku braku zainteresowania możemy także zaprosić nasz lead na kolejny webinar szkoleniowy i powtórzyć proces z webinarem produktowym.
Proces powtarzamy.