Grzegorz MiecznikowskiGrzegorz MiecznikowskiGrzegorz MiecznikowskiGrzegorz Miecznikowski
0

Jak napisać dobry InMail na LinkedIn?

Szacowany czas na przeczytanie: 4 minut

Jak stworzyć InMail na LinkedIn, który nie pozostanie bez odpowiedzi?

Wyobraź sobie, że byłeś lub byłaś na evencie (także tym online, tak!) i zauważasz kogoś, kogo chcesz biznesowo poznać. Może ta osoba rekrutuje na stanowisko Twoich marzeń, a może chcesz żeby była Twoim mentorem. Wyobraź sobie, że na tym evencie szukasz także klientów, jednak nie umiesz do nich bezpośrednio zagadać. Na szczęście z pomocą przychodzi LinkedIn.

Bo niesamowita potęga LinkedIn polega na tym, że w momencie rejestracji mamy dostęp do globalnej bazy biznesowej. Nie ma osoby, z którą praktycznie nie moglibyśmy się połączyć. Jednak wysyłanie zutomatyzowanych, niespersonalizowanych wiadomości nie daje argumentu, żeby ktoś dołączył do naszej sieci kontaktów, został naszym klientem, wpadł na organizowane przez nas wydarzenie czy chciał z nami tworzyć biznes. Brak personalizacji jest nieprofesjonalny i świadczy jedynie o lenistwie piszącego wiadomość.

Dlatego, przede wszystkim powinieneś skupić się na personalizacji. Im więcej czasu poświęcisz na przygotowanie wiadomości, tym lepsze efekty uzyskasz. Ale to nie wszystko. Pamiętaj, że od napisania perfekcyjnego InMaila dzielą Cię jeszcze 4 kroki.

Krok 1: Temat, na który chcesz rozmawiać

Postaraj się jasno określić temat wiadomości, którą wysyłasz i się go trzymać. Temat powinien dotyczyć klienta, nie Ciebie. Wiadomości sprzedażowe, e-maile, telefony czy sms-y powinny być o prospektach a nie o tobie. Robiąc odniesie do aktywności danego odbiorcy w mediach społecznościowych czy np. na danej konferencji pokazujesz, że odrobiłeś swoją lekcję.

W wiadomości zamieść pytanie dotyczące swojego klienta i jego aktywności ostatniej aktywności w mediach społecznościowych, np. pytanie odnośnie ostatniego blogposta, prośbę o rozwinięcie komentarza, etc.

Takie tematy są częściej czytane i już dają informację drugiej stronie, że wiesz z kim rozmawiasz.

Krok 2: Punkty styczne

Wiadomość powinna zawierać także krótką informację o Tobie, żeby odbiorca nie zastanawiał się kto pisze. Te informacje powinny być krótkie najbardziej jak to możliwe.

Badania LinkedIn pokazały, że 73 proc. użytkowników uważa za dziwne otrzymywanie wiadomości od osób, z którymi nie posiada żadnych punktów stycznych, takich jak kontakty czy grupy. W wiadomości powinieneś więc odnieść się do miejsca, w którym kogoś poznałeś czy osoby, którą znacie wspólnie. To podniesie twoją wiarygodność, a odbiorca lekko opuści gardę.

Nie znasz danej osoby? Napisz to wprost i nie udawaj, że jest inaczej. Podaj jednak powód, dla którego z nią chcesz się połączyć.

Krok 3: Zainteresowanie

W kolejnym zdaniu swojej wiadomości powinieneś zaoferować pomocny content, badanie, eksperta, który może powiedzieć więcej na temat danej aktywności czy da twojemu odbiorcy dodatkowe dane. Zainteresuj się w wiadomości sytuacją odbiorcy w jego firmie. Użycie formy „Jestem ciekawy jak…” lub „Czy możesz zdradzić jak radzicie sobie z….” to dobry punkt wyjściowy do dalszej rozmowy.

Krok 4: Kolejne kroki

Każdy mail sprzedażowy powinien jasno określać kolejne kroki. Na co liczysz wysyłając wiadomość do tego konkretnego odbiorcy? Na krótką rozmowę telefoniczną, wymianę maili? A może na polecenie twoich usług dalej? Poproś o to, bo jeśli udało ci się zainteresować odbiorcę wiadomości, nie będzie miał z tym żadnego problemu. Pamiętaj też o podziękowaniu za poświęcony czas.

Przepis na InMail na LinkedIn

Wiele razy sam wysłałem wiadomość, która nie była dobra, ale praktyka czyni mistrza i po kilkuset wysłanych InMailach wiem, że wiadomości, które cieszą się największym współczynnikiem odpowiedzi mają kilka punktów wspólnych. Przede wszystkim w social networkingu nie chodzi o ilość, ale przede wszystkim o jakość. Dlatego każdej napisanej wiadomości powinieneś poświęcić maksimum swoje uwagi.

Ważne jest, żebyś nie sprzedawał od razu. Najlepiej jest stworzyć scenariusz na LinkedIn i cały proces, który przykładowo, może wyglądać tak.

zaproszenie do kontaktów → podziękowanie za przyjęcie zaproszenia → konwersacja → sprzedaż

Wówczas rozmowa wychodzi naturalnie. Oczywiście wszystko zależy od Ciebie. Jeśli chcesz skrócić ten proces możesz sobie zadanie ułatwić, a pomogą Ci w tym szablony wiadomości, które możesz stworzyć samodzielnie lub pobrać je stąd.

 

Musisz pamiętać, że wiadomość na LinkedIn nie ma „zamykać deala” w ciągu 5 minut, a być powodem do dyskusji, wymiany opinii i rozmowy. Pamiętaj też o follow-upach. Czasem ktoś może po prostu zapomnieć odpisać, więc lepiej jest się przypomnieć. Biorąc pod uwagę, że sprzedaż następuje między 5 a 12 kontaktem, warto do follow-upów się przyłożyć.

Leave A Reply

Brak produktów w koszyku.