Strategia online – jak ją zbudować, tak aby efektywnie zwiększać naszą sprzedaż?

Istotne jest zdefiniowanie jest grupy docelowej i każdej fazy w firmowym lejku sprzedażowym. Ten webinar pozwoli ułatwi Ci stworzenie efektywnej strategii komunikacji i sprzedaży dla firmy.

Webinar przeznaczony jest dla małych i średnich przedsiębiorców, którzy chcą efektywniej prowadzić biznes i zaplanować działania i komunikację, które poprawią wyniki finansowe.

Efektywna strategia online

Strategia online – notatka graficzna

Efektywna strategia online

Autorką rysunku jest Sylwia Chmielewska

Strategia online – budowa klucza marki

Budowa niepowtarzalnej marki, dającej unikalne doświadczenia klientom i użytkownikom, to jeden z najważniejszych aspektów tworzenia własnej firmy, bez względu na jej wielkość. Jak budować świadomość marki i jak to może wpłynąć na biznes?

Branding to budowanie świadomości marki, czyli technika marketingowa polegająca na kreowaniu i utrwalaniu w umysłach konsumentów faktu istnienia oraz pozytywnego wizerunku konkretnej marki. Aby sprzedać skutecznie swoje produkty czy usługi, przekaz reklamowy musi być spójny oraz skierowany do konkretnej grupy docelowej.

Upraszczając jednak definicję, twoja marka to obietnica dla klientów. To składowa wyróżnika rynkowego, pokazanie klientom i potencjalnym klientom, czego mogą spodziewać się po twoim produkcie lub usłudze.

Nieważne, czy jesteś hydraulikiem, księgowym, fryzjerem, prowadzisz start-up, szkołę językową lub restaurację, ponieważ, jak każdy, potrzebujesz stworzyć markę. Nie wierzysz? Postaraj się zamienić słowo „marka” na „reputacja”. Teraz brzmi to dużo lepiej i zrozumialej, prawda? Nic dziwnego, wszak każdy dba o swoją reputację.

„Trzeba zdecydować, jaki obraz chcesz dla swojej marki. Obraz oznacza osobowość. Produkty, podobnie jak ludzie, mają osobowość i to może im pomóc lub zaszkodzić na rynku” – mówił David Ogilvy, jeden z ojców współczesnej reklamy.

Jedną z najlepszych rzeczy, którą możesz zrobić dla swojej marki, to stworzenie jej klucza. Dzięki wykonaniu tego ćwiczenia łatwiej ci będzie podejmować strategiczne decyzje i wybierać kierunki, w których powinna rozwijać się firma. Klucz marki pozwala też zdefiniować, jaką wartość dodaną może ona zaoferować klientom.

Budowa klucza marki odbywa się w dziewięciu krokach:

1. Podstawowe wartości (Root Strenght)

Zalety, z których chcesz, aby twoja firma była znana. Listę cech powinieneś ograniczyć do maksymalnie 5 najważniejszych ze wszystkich wybranych i posegregować je od najbardziej istotnych do najmniej istotnych. Pomóc może również postawienie sobie następujących pytań: skąd się wziął pomysł na biznes, jakie masz korzenie, dlaczego rozpocząłeś ten projekt? Podstawowe wartości opisują nie tylko zestaw cech marki, ale także jej dotychczasowe osiągnięcia, które powinniśmy wziąć pod uwagę przy zmianie pozycjonowania czy wizerunku.

2. Otoczenie konkurencyjne (Competitive Environment)

Krótki opis twojej konkurencji. Po rozpoczęciu pracy i wypisaniu wartości, pierwszy punktem w tworzeniu mapy pozycjonowania dla naszej marki jest określenie konkurencyjnych brandów. Oznacza to stworzenie listy wszystkich firm, produktów, usług, które nasi potencjalni klienci mogą brać pod uwagę, zanim skorzystają z naszej firmy.

3. Grupa docelowa (Target)

Krótki opis osób, do których chcesz trafić. Określ ją nie tylko demograficznie, ale także pod względem jej wartości. Dokładniej grupę docelową można zdefiniować przy tworzeniu person sprzedażowych, o czym przeczytasz w następnym rozdziale.

4. Insight konsumencki (Customer Insight)

Oznacza wgląd w potrzeby grupy docelowej i jej nierozwiązanych problemów. Dodatkowo możesz w tym punkcie opisać, dlaczego klienci wchodzący w jej skład nie korzystają z twoich usług lub produktów.

5. Korzyści (Benefits)

Opisz, jakie dostarczasz swoim klientom korzyści; mogą być zarówno fizyczne, funkcjonalne, jak i psychologiczne.

6. Wyróżnik (Discriminator)

Odpowiedz na pytanie: co odróżnia cię od konkurencji? Prostym sposobem jest dokończenie zdania: „Tylko nasza marka ma / posiada / wykonuje / realizuje…”.

7. Powody, żeby wierzyć (Reasons To Believe)

Cechy wspierające korzyści. W tym punkcie odpowiedz na pytanie, dlaczego klient ma kupić naszą markę. Dokończ zdanie: „Współpracuje z marką X, kupuję markę X dlatego, że…”.

8. Wartości, przekonania, osobowość (Values, Beliefs, Personality)

Pięć głównych cech oddających osobowość twojej marki. Marki czy firmy, które mają takie cechy, są bardziej przekonujące dla klientów oraz bardziej interesujące.

9. Esencja (Essence)

Hasło, czyli tzw. claim, oddające osobowość marki, które może stać się także tematem kampanii marketingowej. Powinno składać się maksymalnie z 4 do 7 słów. Im krótsze, tym lepsze i większa szansa na zapamiętanie go przez potencjalnego klienta. Przykłady takiej esencji:

  • Nokia – Connecting People
  • BMW – Radość z jazdy
  • S Words Agency – Socializing Business and People
  • SentiOne – Wsłuchaj się w internet
  • Nestle – Jedz smacznie, żyj zdrowo
  • Wobuzz – Z Wobuzzem możesz więcej
  • Atelier Amaro – Where Nature Meets Science
  • Atelier Jaga Hupało – Born to Create

Wszystkie elementy klucza marki są ściśle powiązane z tym, jak rozumiesz nie tylko swój brand, ale także i może przede wszystkim swoją grupę docelową. Jeśli myślisz nad rebrandingiem albo chcesz lepiej zrozumieć swoją markę, polecam wykonać powyższe ćwiczenie z osobami z różnych firmowych departamentów – sprzedaży, IT, marketingu, zarządu, recepcji. Da ci to pogląd na podejście pracowników różnego szczebla do twojej marki – co dla nich znaczy i jaka według nich jest. Dzięki temu będziesz mógł wypracować spójny wizerunek, a każdy z działów będzie mówił o niej w tym samym tonie.

Wydrukuj więc załączony klucz marki i przejdź przez każdą z jego faz – możesz poprosić managera lub osobę z zewnątrz, aby pomogła ci przeprowadzić taki warsztat strategiczny.

Strategia Online – materiały dodatkowe

Jeśli chcesz stworzyć efektywną strategią online, przeczytaj także te teksty i e-booki:

Nowoczesna sprzedaż w internecie i social media

Wspólnie z Moniką Czaplicką z agencji Wobuzz, nauczymy Cię nowoczesnej sprzedaży. W czasie szkolenia poznasz zestaw sprawdzonych technik, które pozwolą ci zwiększyć sprzedaż w swojej firmie oraz umiejętności, które pozwolą wdrożyć ci wszystkie działania w praktyce. Przez każdą technikę przeprowadzimy Cię krok po kroku, abyś mógł stworzyć własną strategię sprzedaży, która będzie generowała nowe zapytania ofertowe i zwiększała przychód. Szczegóły znajdziesz tutaj.

(Przeczytano 654 razy, z czego 1 razy dzisiaj)

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.