Sukces, niezależnie od platformy społecznościowej, zależy nie tylko od tego, jak sprawnie się nią posługujesz, ale także od tego jak szybko i efektywnie jesteś w stanie optymalizować na niej swoje działania. A żeby tego dokonać musisz je najpierw policzyć. Jak liczyć efekty działań na LinkedIn?
LinkedIn udostępnia szereg statystyk, do których ma dostęp zwykły użytkownik, a które pomagają sprawdzić jak dobrze radzimy sobie w tym medium. I z tego artykułu dowiesz się właśnie jak mierzyć sukces… lub porażkę na LinkedIn.
Po co mi te pomiary?
Analiza działań na LinkedIn, własnych czy firmowych jest bardzo potrzebna i nie jest to „widzimisie”. Jest ku temu kilka powodów. Dzięki mierzeniu efektywności, dowiesz się:
- które posty najbardziej angażują, a co za tym idzie – ciekawią, Twoich odbiorców;
- gdzie mieszkają czy na jakich stanowiskach / w branżach pracuje Twoja grupa docelowa;
- czy LinkedIn dostarcza konwersji w postaci ruchu / zakupów na Twoją stronę www;
- które leady / połączenia są dla Ciebie wartościowe, co pomoże budować Ci sieć kontaktów i sprzedawać lepiej oraz skuteczniej.
Jak liczyć efekty działań na LinkedIn?
Teraz, kiedy rozumiesz już, dlaczego pomiar efektywności działań na LinkedIn jest potrzebny, opowiem Ci, na których metrykach możesz się skupić i dlaczego powinny być dla Ciebie ważne. Co świadczy o tym, że osiągasz efekty działań na LinkedIn?
1. Liczba i aktywność kontaktów
Liczba kontaktów ma wpływ na pozycjonowanie Twojego profilu w wyszukiwarce LinkedIn, ale także pomaga Ci zdobywać nowe leady, okazje biznesowe czy ułatwia kontaktowanie się z nowymi ludźmi poprzez LinkedIn. Sieć kontaktów powinna być jednak aktywna. Nie ważne, że będziesz miał 10 000 znajomości na LinkedIn, jeśli nikt nie będzie czytał, polecał dalej, komentował Twoich treści. Bardziej efektywnie, mogą działać małe sieci i marki osobiste, które rzeczywiście angażują swoich obserwujących.
2. Zaangażowanie i zasięg
Zasięg swoich postów zobaczysz pod każdym z nich. Liczba ta pokazuje ile osób zobaczyło stworzoną przez Ciebie treść w swoim news feedzie na LinkedIn. Nie oznacza to jednak, że te osoby treść przeczytały czy w nią kliknęły. Jest to wartość orientacyjna. Dużo ważniejsze, z punktu widzenia mierzenia efektywności jest zaangażowanie.
Zaangażowanie, czyli ile osób Twoje treści skomentowało, polubiło lub udostępniło. Tutaj chodzi zarówno o płatne i bezpłatne działania na LinkedIn. Jeśli rozwijasz swoją sieć kontaktów, razem z nią powinno rosnąć zaangażowanie w tworzone przez Ciebie treści i zainteresowanie nimi.
Możesz liczyć ilość poszczególnych akcji. Ale jeśli chciałbyś obliczyć procentowy wskaźnik zaangażowania, użyj tego wzoru.
Załóżmy, że Twój post zdobył 165 poleceń i pojawiło się pod nim 10 komentarzy, a w swojej sieci kontaktów masz 3000 osób.
(165 + 10) / 3000 x 100 = 5.83%
Wzór wygląda następująco: całkowita liczba akcji podzielona przez liczbę kontaktów i pomnożona przez sto
3. Wyszukiwania i wyświetlenia profilu
Posiadanie profilu na LinkedIn już nie wystarcza, zwłaszcza jeśli nikt do nie odwiedza. Albo jeszcze gorzej – odwiedza, ale jest niezaktualizowany, nieestetyczny i chaotyczny. Dobry, estetyczny, profesjonały profil na LinkedIn odgrywa kluczową rolę w budowaniu twojej marki osobistej i jest niezbędny, jeśli masz plan poprzez LinkedIn budować markę osobistą albo generować leady.
I nawet jeśli według samego LinkedIn Twój profil osiągnął status All-Star., przykro mi to pisać, ale nic to totalnie znaczy. Oznacza to jedynie, że uzupełniłeś poszczególne sekcje swojego profilu, z większą lub mniejszą starannością. Nie oznacza to jednak, że twoja obecność na LinkedIn jest profesjonalna.
Profil LinkedIn All-Star oznacza, osobiście dla mnie, że:
- jest często i łatwo wyszukiwany przez to co robisz
- intryguje i zachęca do kontaktu, do poznania Cię i dowiedzenia się o Tobie więcej.
Możesz sprawdzić jak Twój profil jest wyszukiwany przez potencjalnych klientów i na jakie frazy kluczowe. Dowiesz się także na jakich stanowiskach pracują i dzięki temu ocenisz czy stworzyłeś swoje konto pod kątem grupy docelowej. To pomoże ci osiągać efekty działań na LinkedIn.
Kolejną rzeczą są wyświetlenia profilu. To liczba osób, które wyświetliły twój profil widząc komentarz czy stworzoną przez Ciebie treść. Liczbę tę możesz zwiększać poprzez odwiedziny innych profili czy poprzez zwiększanie viralowości swoich treści.
LinkedIn będzie też informował Cię kto wyświetlił swój profil (w wersji niepłatnej jest to kilka ostatnich kontaktów, wszystkie kontakty zobaczysz rozszerzając profil do wersji premium). To świetny sposób na generowanie nowych leadów i powiększanie sieci kontaktów – o prawdopodobnie zainteresowanych Tobą i Twoimi treściami użytkowników.
4. Strona firmowa
Stworzenie firmowej strony na LinkedIn to świetny sposób na zwiększenie swojej widoczności online. Jeśli chcesz ją efektywnie prowadzić, musisz wiedzieć, jakie wyniki osiągasz i starać się je poprawiać lub optymalizować działania. Możesz użyć systemu analitycznego LinkedIn, żeby sprawdzić jak Twoja strona “radziła sobie” w ostatnim tygodniu czy miesiącu w zakresie poleceń, komentarzy, udostępnień czy wzmianek.
5. Ruch na stronę WWW
LinkedIn, mimo że nie lubi wypuszczać ruchu na zewnątrz, daje możliwość przekierowania użytkowników do stron zewnętrznych – np. na naszego bloga czy do sklepu internetowego. Jak to zrobić? Najprościej stworzyć UTM.
UTM, czyli Urchin Tracking Module, to specjalne parametry, które możemy „dokleić” do standardowego adresu URL, dzięki czemu zyskujemy możliwość precyzyjnego śledzenia ruchu z poszczególnych źródeł w naszej stronie internetowej.
Samo oznaczanie linków parametrami UTM jest banalnie proste. Aby tego dokonać, możesz skorzystać z Campaign URL Builder, czyli oficjalnego kreatora Google, zainstalować wtyczkę w przeglądarce (np. WSofi Google Analytics Tagger™), albo użyć wielu innych kreatorów udostępnianych przez różnorodne platformy
Dzięki odpowiedniemu skonfigurowaniu kampanii w Google Analitcs będzie ci łatwiej mierzyć wszelkiego rodzaju konwersje, także jeśli chodzi o sprzedaż.
Jeśli jednak nie jesteś fanem kodów UTM, albo są zbyt skomplikowane, możesz spróbować zamieszczać linki skrócone, np. z bit.ly, które pokażą Ci także ile osób przeszło ze skróconego linku na twoją stronę www, bloga czy do sklepu internetowego.
6. Social Selling Index
Social Selling Index pokazuje potencjał sprzedażowy Twojego profilu. Na stronie www.linkedin.com/sales/ssi możesz sprawdzić wartość tego wskaźnika dla swojego profilu.
SSI traktuj jedynie jako wskazówkę czy rzeczywiście działasz regularnie i budujesz swoją markę osobistą, a nie wyznacznik tego czy rzeczywiście osiągasz efekty działań na LinkedIn.
Licz i się poprawiaj
Pamiętaj też, że liczą się także inne wskaźniki poza zasięgiem, które możesz monitorować po publikacji, m.in. liczba zapytań ofertowych czy nowe kontakty w sieci, co także świadczy o efektywności wrzucanego przez ciebie contentu. Jeśli efekty działań na LinkedIn nie są zadowalające, najprawdopodobniej powinieneś zmienić taktykę działań w swoich kanałach społecznościowych.