CEO na LinkedIn

CEO na LinkedIn. Dlaczego ich obecność jest ważna?

Globalnie na LinkedIn jest aż 8 761 802 osób na stanowisku Chief Executive Officer. W Polsce znajdziemy ich jedynie 46 tys. Dlaczego nie przodujemy pod tym kątem na żadnym rynku? Ponieważ nadal jako prezesi, liderzy, managerowie, boimy się być poddawani ocenom merytorycznym społeczności zawodowej lub też branży, w której działamy. Czy słusznie i jakie są tego konsekwencje – odpowiem dzisiaj na te pytania.

Pracownicy szukają dzisiaj dobrych strategów, wizjonerów, którzy swoje pomysły potrafią przekazywać w jasny i czytelny sposób. Szukają wzoru do naśladowania, kogoś kto inspiruje.

LinkedIn to jedna z najszybciej rozwijających się sieci profesjonalistów. I jest to miejsce dla Ciebie obowiązkowe, jeśli chcesz promować swoją firmę, budowac markę osobistą, poszukujesz nowych talentów lub jako CEO, chcesz wesprzeć sprzedaż swoich usług lub produktów.

LinkedIn stanowi potężne narzędzie biznesowe dostępne dla Ciebie, za darmo, przez 24 godziny, przez siedem dni w tygodniu. Z tego tekstu dowiesz się dlaczego warto używać LinkedIn, szczególnie jeśli jesteś liderem w swoje organizacji.

CEO na LInkedIn potrzebny od zaraz

Badania Evenbrite z 2019 roku donoszą, że 54% biznesów B2B swoje strategie marketingowe opierało na eventach i spotkaniach z potencjalnymi klientami. Rok 2020 i epidemia COVID19 wywróciły do góry nogami większość dotychczasowych planów i strategii marketingowych. To również potwierdzają badania. Elementem nowych strategii marketingowych stali się pracownicy i programy Employee Advocacy. W każdej organizacji powinny obejmować liderów, nie tylko dlatego że przykład idzie z góry, ale przede wszystkim dlatego, że interesuje nas co CEO ma do powiedzenia.

Do CEO, którzy efektywnie używają LinkedIn, budować relacje ze swoim otoczeniem biznesowym należą, prezesi m.in. Mastercard, Orange, Adamed, Cisco, Brand24, Innogy, Advantech czy Craftwear. I do tych ich profili polecam Wam sięgnąć po dawkę inspiracji. Nie jest jednak tak, że na LinkedIn komunikować mogą się tylko prezesi dużych firm.

We współczesnym świecie klienci i kandydaci poszukują czegoś więcej – modelu do naśladowania, inspiracji, kogoś, kto patrzy poza horyzont. Gdzie ich szukają? W najlepszym punkcie styku z liderem, czyli na LinkedInie. I właśnie dlatego, wspieranie komunikacji powinno być jest jednym z nowych obowiązków każdego szefa.

CEO na LinkedIn milczy, firma traci

Szefowie firm, którzy milczą i nie są aktywni dzisiaj w social media, w dobie światowej pandemii, kiedy całe życie przenosi się do online’u, tracą kontakt ze swoimi zespołami. Tracą także ich zaangażowanie oraz zaufanie. A milcząc w mediach społecznościowych, tracą również kontakt z klientami.

Dzisiaj przede wszystkim interesuje nas co dobrego firmy robią dla swoich pracowników. Większość z nas chce wiedzieć czy marki dbają o bezpieczeństwo i zdrowie – 77% konsumentów chce wiedzieć, jak marka jest pomocna w nowej codzienności, 75% czeka na informację jak marka radzi sobie w nowej sytuacji (tegoroczny Barometr Covid-19, Kantar). Oczekujemy także konkretnych informacji również na temat zaangażowania biznesu w walkę z pandemią. Informacji, których prawdziwość bez problemu możemy sprawdzić w mediach społecznościowych.

Mimo, że wielu liderów obawia się bycia ambasadorami własnych marek, ich obecność na Linkedin przekłada się pozytywnie nie tylko na wizerunek marki, ale także i przede wszystkim na procesy rekrutacyjne i sprzedaż. Algorytm LinkedIn promuje relacje osobiste, a co za tym idzie, treści z profili osobowych mają nawet 8 razy lepsze zasięgi niż te ze stron firmowych.

Według badań Sproutsocial, firmy oferującej narzędzie do komunikacji w social media:

  • 81% z nas uważa, że jeśli dzieje się coś ważnego w biznesie, to CEO firmy powinien o tym komunikować;
  • dla 22% osób z pokolenia Y, obecność prezesów w social media to zachęta do aplikowania do organizacji;
  • 69% pracowników oczekuje od swoich szefów, że będą aktywni w social media.

O ile lepsze zasięgi mają CEO na LinkedIn od stron firmowych?

Razem z Sharebee w ubiegłym roku przeprowadziliśmy porównanie zasięgów i reakcji. Zainspirowało nas bardzo podobne porównanie zaangażowania przeprowadzone przez firmę ConnectedCircles.net. Porównaliśmy jednak nie tylko liczbę reakcji, ale też i komentarzy.

Sprawdziliśmy ostatnich 5 postów zamieszczonych na stronie firmowej i na profilu CEO, wyliczając z nich średnią. To porównanie nie jest badaniem. Ma jedynie unaocznić Wam pewien, zauważalny już od jakiegoś czasu, trend.

Bardziej bowiem ufamy ludziom, a nie markom. Dlatego też pomaganie w budowie marek osobistych liderów Twojej firmy – osób, które na co dzień prężnie rozwijać przedsiębiorstwo, kontaktują się z klientami, jest w interesie Twojej firmy. Spójrz tylko na tabelę, która powstała w połowie listopada ubiegłego roku.

CEO na LinkedIn

Czy CEO powinien być na LinkedIn?

Bardzie interesuje nas co do powiedzenie ma lider organizacji – z imienia i nazwiska, z twarzą. Prawda jest taka, że komunikacji firmowej często przestajemy już ufać. Dlatego też już praktycznie wszyscy sprawdzamy w Google firmy i pracodawców. Oglądamy także profile w social media i je oceniamy. Bo to profile w social media robią dziś pierwsze wrażenie, zwłaszcza na pokoleniu, które wchodzi teraz na rynek pracy czy do biznesu, i się w nim aklimatyzuje.

Jako CEO zacznij od postawienia sobie pytania o to jak chcesz aby Twój profil był odebrany w mediach społecznościowych. Jeśli potrzebujesz go dopiero stworzyć, możesz użyć do tego koła marki osobistej. To pierwszy z ważnych elementów na Twojej drodze do efektywnego promowania firmy czy pozyskiwania nowych telentów.

Jaki content powinien dostarczać CEO na LinkedIn?

Wymienieni w tabeli CEO publikują na swoich profilach angażujący, potrzebny i merytoryczny content. Jako CEO możesz budować zaangażowanie wokół siebie czy swojej firmy, jeśli będziesz wspominał o ludziach, których spotykasz na targach, branżowych eventach czy konferencjach. To powinno trochę „zacementować” znajomość.

Jak podaje sam LinkedIn, aż 74% kupujących w sektorze B2B i 84% managerów C-level korzysta z mediów społecznościowych przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Możesz więc w znaczący sposób wspomóc dział sprzedaży poprzez zamieszczanie odpowiednich treści na swoim profilu.

Nie unikaj dawania porad. Twoja firma jest przecież ekspertem w swojej dziedzinie. Dla ułatwienia użyj LinkedIn Search, który pozwoli ci wyszukać pytania albo dyskusje w odpowiednich branżach pojawiające się pod konkretnymi hashtagami. Pod nimi możesz odpowiadać także czasem, jako strona firmowa. Bierz udział w dyskusjach, doradzaj, pokazuj się. Dzieląc się wiedzą ekspercką możesz w prosty sposób przyciągnąć potencjalnych klientów oraz zbudować swoją markę eksperta.

Pamiętaj także aby chwalić się swoimi pracownikami. Linkedin daje bowiem szansę docenienia ich i wyróżnienia. Osią twojej komunikacji w tej strategii powinny być doświadczenia ludzi… Twoich ludzi. To oni powinni być kwintesencją firmowej komunikacji – ich nagrody, dokonania, działalność, historie. Możesz przedstawiać ich sylwetki w formie krótkich wywiadów czy ankiet. Możesz swoich pracowników w postach również tagować.

CEO pomaga w rekrutacji

Według badania Nielsena aż 85% absolwentów studiów wskazuje na traktowanie pracowników, jako główne kryterium wyboru miejsca pracy. Dlatego ważne jest, żeby na profilu chwalić swoich pracowników, opisywać nowe projekty lub rekrutacje.

LinkedIn w Employer Brandingu daje nam nie powody, żeby potencjalny pracownik do nas aplikował. LinkedIn daje nam dowody. Dlatego postaraj się, zebrać ich jak najwięcej.

Zanim jednak zaczniesz komunikację w ten sposób, opracuj Employer Value Proposition. To identyfikacja kluczowych wartości posiadanych przez firmę, które będą komunikowane kandydatom. Pamiętaj też, że wewnętrzni i zewnętrzni ambasadorowie marki są dobrym i wiarygodnym źródłem informacji na temat pracy w firmie.

Jeśli jesteś liderem, menedżerem, właścicielem firmy, zatrudniasz ludzi lub zarządzasz zespołem, pamiętaj że to, jak jesteś postrzegany w social mediach, buduje markę Twojej firmy i markę Ciebie jako pracodawcy.

Jeśli chcesz przyciągać najlepszych i najbardziej zaangażowanych pracowników, także musisz być zaangażowany w prowadzenie swoich mediów społecznościowych.

Za liderem, pracownicy sznurem

Nikt nie promuje firmy lepiej niż jej pracownicy, w tym osoby nią zarządzające. Dysponują oni nie tylko znajomością branży, trendów, ale są też autentycznymi ekspertami w tematach, którymi się zajmują na co dzień. Obecność CEO na LinkedIn ułatwia wprowadzenie programu Employee Advocacy w firmie. Podczas wdrożenia takiego programu zawsze warto zaktywizować 3-5 osób na szczeblu managerskim. Przykład przecież zawsze idzie z góry.

Pamiętaj, że dzisiaj, wszyscy już praktycznie sprawdzamy w Google firmy i pracodawców. Oglądamy także profile w social media i je oceniamy. Bo to profile w social media robią dziś pierwsze wrażenie. Także jeśli chodzi o rekrutację do firmy. Według danych SproutSocial aż dla 22% osób z pokolenia Y obecność prezesów w social media to zachęta do aplikowania do organizacji. Barometr Zaufania Edelmana pokazuje, że bardziej ufamy pracodawcom niż mediom. prezesi, CEO są trzecimi, po doktorach, naukowcach oraz ekspertach firmowych wiarygodnymi źródłami informacji.

Jak zacząć?

Każdy lider w pierwszej kolejności powinien przeprowadzić analizę swojej marki osobistej.

Jak zacząć? Przede wszystkim:

  • określ swoje mocne strony,
  • ustal cel komunikacji na LinkedIn (ma to być Employer Branding czy social selling?),
  • określ swoją grupę docelową i zacznij z nią networking.

Powinieneś też zacząć od postawienia sobie pytania o to jak może być odebrany Twój profil w mediach społecznościowych. Zwłaszcza na LinkedIn. Pamiętaj, że także kandydaci będą oceniać Cię na podstawie aktywności i widoczności. I na podstawie tych czynników podejmą decyzję o aplikowaniu do Twojej firmy.

Wykonaj szybki audyt swojego profilu na Linkedin. Paulina Mazur radzi sprawdzić czy:

  • w mojej sieci kontaktów są moi współpracownicy, pracownicy?
  • z mojego profilu wynika, że doceniam ludzi, z którymi pracuję?
  • w moim profilu są referencje, rekomendacje od moich pracowników?

Jeśli jesteś liderem, menedżerem, właścicielem firmy, zatrudniasz ludzi, zarządzasz zespołem to pamiętaj, że to jak jesteś postrzegany w social media, buduje markę Twojej firmy i markę pracodawcy. Jeśli chcesz przyciągać najlepszych i najbardziej zaangażowanych pracowników, także musisz być zaangażowany w prowadzenie swoich mediów społecznościowych.

 

Artykuł został oryginalnie opublikowany w magazynie Social Media Manager.

(Przeczytano 1 033 razy, z czego 1 razy dzisiaj)

Related Posts