Artykuły

Ścieżka zakupowa klienta

Ścieżka zakupowa klienta – od świadomości do zakupu

Klienci nie chcą być „domykani”, „prospektowani”, „spersonowani”. O ile powyższe kroki przynoszą twojemu biznesowi spore korzyści, o tyle z punktu widzenia konsumenta nie dają mu nic. Potencjalni klienci zawsze będą szukać dodatkowych informacji o twoim produkcie lub usłudze i wykraczać poza to, co można znaleźć online. Jako właściciel, sprzedawca, marketer możesz spersonalizować swoje komunikaty, nie tylko stosując persony, ale tworząc tzw. buyer’s journey (ścieżka zakupowa klienta), poczynając od zapoznania się z twoją firmą do sfinalizowania zakupów.

(więcej…)

Persona sprzedażowa

Persona sprzedażowa krok po kroku

Persona sprzedażowa to jak najpełniejszy zarys przedstawiciela grupy docelowej. Opisuje dogłębne potrzeby i priorytety naszego modelowego klienta. Im lepiej go poznamy, tym łatwiej będzie nam budować relacje, zaangażowanie oraz dostarczać wartość poprzez odpowiednie treści. Bardzo wiele firm nie definiuje dokładnie swojej grupy docelowej poza demografią czy informacjami o zatrudnieniu. Utrudnia to potem działania content marketingowe a nawet sprzedaż. Z tego przewodnika dowiesz się jak stworzyć personę sprzedażową i jaką ścieżkę pokonuje Twój klient zanim kupi oferowaną przez ciebie usługę lub produkt.

(więcej…)

Podstawy marketingu B2B

Podstawy marketingu B2B, które powinieneś szybko poznać

Każda firma chce być na rynku bezkonkurencyjna i cieszyć się dobrymi relacjami z klientami. Czasem zapominamy jednak o podstawach, które w efektywny i łatwy sposób są w stanie nam to wszystko zapewnić. Zamiast budować od razu wieże, lepiej wylać solidne fundamenty. Żyjemy w czasach, kiedy modna stała się automatyzacja, marketing treści, wyszukiwanie niestandardowych narzędzi i robienie kreatywnych akcji dla klientów i prospektów. Nie uważam, że jest to złe podejście. Wręcz przeciwnie! Każdy marketer powinien stale sprawdzać nowości, dopasowywać się, ewoluować wraz ze zmieniającym się rynkiem, technologiami i oczekiwaniami klientów. W dalszym ciągu jest jednak kilka rzeczy, które można uznać za podstawy marketingu B2B i strategii marketingowej.

(więcej…)

strategia błękitnego oceanu

Strategia błękitnego oceanu

Dzięki kreowaniu przez firmy wolnej i niezagospodarowanej jeszcze przestrzeni rynkowej konkurencja przestaje być istotna. Przedsiębiorstwo może wówczas wykorzystać w pełni swoją innowacyjność do kształtowania pozycji. Tym właśnie jest strategia błękitnego oceanu.

(więcej…)

Firmy w Polsce często upadają

Znajdź swojego wieloryba

Założenie firmy to jedno, ale rozpisanie planu, odpowiedni pomysł, zmotywowanie się do działania to już zupełnie inna historia. Nawet jeśli masz inwestora, musisz mieć dobry produkt. Bez tych rzeczy jesteś na najlepszej drodze do niepowodzenia swojego przedsięwzięcia. Jakiś czas temu prowadziłem szkolenie z młodymi przedsiębiorcami. W czasie treningu moje serce rozpadło się na milion małych kawałeczków.

(więcej…)

10 rzeczy, na które zwracają uwagę inwestorzy

10 rzeczy, na które zwracają uwagę inwestorzy

Pracowałem w start-upie, współpracowałem z funduszem inwestycyjnym i nadal współpracuje ze start-upami, młodymi przedsiębiorcami oraz inwestuję w projekty. Prawdę mówiąc, jedynie kilka z nich wyróżnia się na rynku. Przepaść między nimi a pozostałymi firmami jest wyraźnie widoczna, głównie z powodu wad produktowych, braku wizji, zmierzania w złym kierunku, niedopasowania do rynku bądź nieumiejętnośco stworzenia potrzeby rynkowej. Nie chodzi nawet o pieniądze, które ułatwiają przedsiębiorcy dalszy rozwój, ale o wizję i uparte dążenie do celu – to w głównej mierze, także oczami funduszu czy anioła biznesu, poza tabelkami, wyliczeniami i estymacjami, liczy się przy pozyskiwaniu środków na dalszy rozwój biznesu. Na co jeszcze inwestorzy zwracają uwagę?

(więcej…)

25 kroków, które pomoże ci wymyślić się na nowo

25 kroków, które pomoże ci wymyślić się na nowo

Każdy z nas osiąga ten moment w życiu, kiedy musi wymyślić siebie na nowo. Nieważne, czy chodzi o życie osobiste, zawodowe bądź biznes, czy tak naprawdę wszystko naraz. Bo życie nigdy nie idzie zgodnie z planem. Wszyscy w takiej sytuacji byliśmy lub będziemy. Nie jesteś w tym sam, ale jeśli czujesz, że utknąłeś, straciłeś wszystko, przegrałeś – oznacza to, że jest to idealny moment, żeby zrobić wspomniany w innym tekście osobisty pivot. Poniżej znajdziesz 25 kroków, które pomoże ci wymyślić się na nowo i dokonać osobistego przegrupowania szeregów.

(więcej…)

Żadna szkoła nie nauczy cię robić biznesu

Żadna szkoła nie nauczy cię robić biznesu

Bardzo żałuję, że w szkołach czy na studiach nie uczy się rzeczy, które mogą przydać się młodemu przedsiębiorcy w rozwoju jego biznesu. Być może przez to aż 4/5 młodych firm upada w ciągu pierwszego roku działalności. Ostatnie kilka lat spędziłem na samodokształcaniu się. Własna firma to nie sprint, lecz maraton i okazuje się, że wiedza i umiejętności, które już posiedliśmy, są często zwyczajnie niewystarczające. Możliwe, że kiedyś taką biznesową szkołę uda mi się założyć, po to, żeby ułatwić start przedsiębiorcom.

(więcej…)

Pivot nie tylko dla biznesu

Pivot nie tylko dla biznesu

Bycie przedsiębiorcą i rozwijanie biznesu to nie jest lekka i prosta praca. Przy wielu zadaniach łatwo jest stracić z oczu cel. Szczególnie gdy zawodowej aktywności towarzyszy glamuryzacja i gloryfikacja. Można to porównać do bycia polskim piłkarzem, odejmując oczywiście od tego milionowe kontrakty za reklamę Gillette dla ciebie i twojej żony. Jednak osoby postronne, te które ci kibicuję lub zazdroszczą, zawsze myślą, że masz wszystko – pracujesz na swoim, kiedy chcesz i jak chcesz, nie musisz się użerać z durnymi szefami.

I tak bardzo jak to jest nieprawdą, tak bardzo chcesz te pozory utrzymywać. Nikt przecież nie lubi nieudaczników, osób, które narzekają lub ponoszą życiowe i biznesowe porażki. Ale z byciem przedsiębiorcą wiążą się też przecież jeszcze inne rzeczy, tj. praca ponad siły; inwestowanie własnych pieniędzy i częste balansowanie na granicy ubóstwa (szczególnie na początku drogi); kredyty; wytracanie sił i czasu na zadania, które nie przynoszą zysku; obsługa klienta, którego nie chce się stracić albo właśnie jego strata, co może zniszczyć cały biznes; podejmowanie wyborów, które mogą zaważyć na przyszłości nie tylko biznesu, ale także np. twojego związku.

(więcej…)