Jak przygotować elevator pitch?

Szacowany czas na przeczytanie: 5 minut

Nazywają ją “Elevator pitch” czyli prezentacja windowa. Chodzi o to, aby w jak najlepszy sposób przedstawić swoją ofertę (biznes, markę, pomysł) w bardzo krótkim czasie – ok. 30 sekund, czyli tyle, ile przeciętna winda jedzie od parteru na najwyższe piętro.

Elevator pitch zawsze będzie złem koniecznym jeśli chodzi o poszukiwanie pracy. Żeby nie brzmiało tak źle jak „prezentacja windowa” można tę windę wyeliminować, ale nawet na rozmowie o pracę zawsze padnie to pytanie, esencja elevator pitch, „powiedz nam o osobie – kim jesteś i co robisz?”. Idealna prezentacja powinna:

  • mieć długość maksymalnie 30 sekund;
  • jasno precyzować korzyści dla pracodawcy z zatrudnienia cię;
  • zawierać twój osobisty lub zawodowy cel.

W naszym zawodowym życiu robiłem wiele prezentacji windowych, co pozwoliło mi zawęzić idealną mowę do czterech głównych pytań. Odpowiedz na nie, żeby stworzyć elevator pitch, który będziesz mógł wykorzystać, gdy następny raz spotkasz się z rekruterem lub przyszłym szefem, poszerzając sieć zawodową na LinkedIn czy uprawiają networking na różnego typu wydarzeniach branżowych.

Pytanie 1: Co robisz dobrze? (umiejętności)

To co robisz, czym się zajmujesz, jakie masz umiejętności jest podstawą prezentacji windowej. Nie ma potrzeby wchodzenia w branżowy żargon. To co musisz umieć powiedzieć i zidentyfikować, to jakie korzyści będzie miał pracodawca z zatrudnienia ciebie, jakie efekty możesz dostarczyć w swojej pracy. Zastanów się więc:

  • nad swoimi osiągnięciami zawodowymi (nagrodami, marką osobistą, certyfikatami, etc.);
  • nad tym co tak naprawdę robisz dobrze, w czym się dobrze czujesz i czego możesz nauczyć innych pracowników, którymi będziesz zarządzać;
  • jakie umiejętności i cechy sprawiają, że jesteś najlepszym kandydatem na to miejsce, co sprawia, że się nadajesz, co daje ci dodatkową siłę (jeśli nadal studiujesz i to rozmowa o staż, możesz wymienić tutaj różne koła naukowe, swoje autorytety, ulubione przedmioty i przełożyć to na elevator pitch).

Jeśli chcesz mieć jasno podzielony zestaw swoich umiejętności dla pracodawcy, spróbuj uzupełnić poniższe zdania:

  • Jestem mistrzem w …..
  • Jestem biegły w…..
  • Osięgnąłem ….. dzięki ……
  • Jestem ekspertem w …….
  • Doskonale rozumiem …..

Pytanie 2: Jakie są twoje silne strony? (pewność siebie)

Jeśli w czasie rozmowy rekrutacyjnej powiesz, że zajmujesz się sprzedażą w social media, nikt nie będzie ci wątpił. Jednak jeśli powiesz, że zajmujesz się sprzedażą w social media i na samym LinkedIn pozyskałeś kilkudziesięciu klientów w ciągu ostatnich dwóch miesięcy, gdyż wiesz jak zawsze dotrzeć do odpowiednich osób – da to już twojemu pracodawcy dużo większe zrozumienie tego co potrafisz. Musisz mieć pełną świadomość tego, co umiesz i dlaczego ci to wychodzi.

Nie do końca wiesz, jakie są twoje mocne strony? Pomyśl o komplementach, które dostawałeś od innych. Możesz także, prosić o rekomendację od byłych współpracowników czy szefów i na tej podstawie określić swoje mocne strony.

Pytanie 3: Co chcę robić? (cel)

Ludzie muszą wiedzieć jak mogą ci pomóc. Jakiego chcesz efektu? Czy to stała praca na etat? A może chcesz nauczyć się czegoś nowego? Może potrzebujesz mentora, żeby podłapać najlepsze praktyki z twojego obszaru zawodowego? Pamiętaj, że jeśli firma poszukuje pracownika, to znaczy, że ma jakiś problem, który potrzeba rozwiązać (sprzedażowy, marketingowy, a może nawet HR-owy) – to właśnie oznacza rekrutacja. Nie bój się o tym mówić w swoim elevator pitch, bo to ma być sytuacja „win-win”.

Pytanie 4: Dlaczego? (motywacja)

Simon Sinek, ekspert, mówca motywacyjny i autor wielu książek o motywacji, pomaga znajdywać ludziom to magicznego „dlaczego”, które motywuje ich do działania. Wszystkie decyzje, mimo że to procesy czasem skomplikowane, według wielu badań, podejmujemy tak czy siak pod wpływem emocji. Twoje emocje wpływają na twoje decyzję. Ale wiedząc to, jesteś w stanie określić, co tak naprawdę cię motywuje do działania. Pamiętam jak ponad rok temu oglądałem w kinie „W samym sercu morza” – nową, filmową adaptację powieści „Moby Dick” z Liamem Hemsworthem i Benjaminem Walkerem. I wiesz co? Nagle uświadomiłem sobie, że nigdy w życiu nie widziałem wieloryba, tak na żywo, w jego naturalnym otoczeniu. Stało się więc to moim marzeniem – pojechać na Maui albo Arktykę i odbyć morskie safari, na którym mogę zobaczyć to wspaniałe zwierzę. Teraz wiem dokąd zmierzam, co jest moim celem, który chcę osiągnąć w najbliższej przyszłości, co daje mi motywacje do działania.

 

Zachęcamy cię do znalezienia własnego „wieloryba” i podążania za nim, ponieważ musisz wiedzieć, jaki jest twój cel i czego chcesz – zarówno jeśli chodzi o życie prywatne, jak i biznes.

 

Warto poświęcić kilkadziesiąt minut na stworzenie takiej prezentacji (tak naprawdę im więcej czasu spędzimy nad jej przygotowaniem, tym więcej informacji zastanie zawartych w znacznie krótszej treści). Starannie przygotowany i wyuczony elevator speech spowoduje, że gdy następnym razem ktoś zapyta Cię czym się zajmujesz, twoja prezentacja zostanie wygłoszona płynnie, profesjonalnie oraz z uwzględnieniem tylko najważniejszych informacji.

Leave A Reply

Brak produktów w koszyku.