Jeśli myślisz, że Public Relations zarezerwowany jest wyłącznie dla dużych firm o wielkich budżetach oraz rzeszy odbiorców, to jesteś w błędzie. Internet i media społecznościowe uczyniły z PR-u narzędzie powszechne, dostępne również dla mniejszych ryb w biznesowym stawie.

Era internetu uwolniła kreatywność i zdecydowanie wzmocniła konkurencyjność. Stała się też naturalną szansą dla niewielkich firm, które wreszcie mogą dotrzeć do naprawdę szerokiego grona potencjalnych odbiorców i zaprezentować swoje pomysły i oferty. Jeszcze ważniejszym jest fakt, że zyskały ogólnodostępną płaszczyznę do budowania pozytywnego wizerunku marki oraz relacji z klientami.

Dbałość o reputację

Jak cię widzą, tak cię piszą. Dlatego Public Relations jest tak ważne, bez względu na wielkość podmiotu. Wszystkie działania związane z kreowanie wizerunku są istotne. To one wpływają na atmosferę wokół marki i na jej postrzeganie – począwszy od klientów, przez inwestorów, kończąc na mediach, które nie tylko są w stanie bardzo szybko przedmiot zainteresowania wypromować, ale też równie szybko go pogrążyć. Te firmy, które cieszą się lepszą reputacją, mają więcej klientów, również tych lojalnych, łatwiej im negocjować korzystne dla siebie warunki współpracy z dostawcami, a otoczenie, w którym funkcjonują, jest bardziej przychylne. Tym samym mają większą łatwość w przyciąganiu wysoko wykwalifikowanych specjalistów i posiadają wyższą stopę utrzymania zatrudnienia. Jednak by osiągać lepsze wyniki, trzeba dać się ludziom poznać i polubić.

Wyjście z szafy

Przede wszystkim nie można być anonimowym, a wszelkie podejmowane działania powinny uwiarygadniać markę jako godną zaufania. Dzięki narzędziom PR naprawdę możemy osiągnąć doskonałe efekty. Owszem, wymaga to ustalenia priorytetów, planu działania, dużego zaangażowania, wiedzy i zręczności, a także żelaznej konsekwencji. Ten przepis daje jednak szansę na skuteczne zwiększanie rozpoznawalności przedsiębiorstwa, jego oferty, a także pomysłodawców i osób stojących za danym przedsięwzięciem. Public Relations pozwala ci świadomie rozgrywać swoją szansę na odniesienie biznesowego sukcesu. Daje narzędzia, zarówno tradycyjne, np. w postaci prasy, radia i telewizji, jak i cyfrowe, np. internet oraz media społecznościowe, które pozwalają kształtować wizerunek zgodnie z wcześniejszymi założeniami.

PR nie oznacza jednak ciągłego zachwalania i gratulowania sobie kolejnych sukcesów. Gdzie drwa rąbią, tam wióry lecą – każdego prędzej czy później dopada sytuacja kryzysowa, a Public Relations pomaga nam tym kryzysem zarządzać. Dzięki temu możemy próbować ochronić reputację firmy lub zminimalizować straty wynikające z zaistniałej sytuacji, a także odzyskiwać zaufanie klientów.

Nie zaniedbuj PR-u

Warto sobie zdać sprawę, że wzrost dochodów uzależniony jest w znacznej mierze od komunikacji. To właśnie informacje o produkcie czy usłudze, ich recenzje czy wskazanie, jakie kategorie potrzeb one zaspokajają, robią największą różnice. Dobry specjalista od Public Relations jest więc na wagę złota, bo to on kreuje informację, jaką wysyłasz w świat. Spójny z marką język oraz dobrze opowiedziana historia firmy, przy użyciu fraz i słów kluczy, powinny zdobyć przychylność dziennikarza, dając mu powód, by napisać właśnie o nas.

Co jeszcze sprzedaje? Empatia stanowi  klucz do dobrej komunikacji, ale także rosnącej sprzedaży. Zbliżenie i lepszą więź z klientem można osiągnąć poprzez założenie bloga oraz prowadzenie go z pozycji eksperta i doradcy. Na jego łamach możesz dzielić się wiedzą, doświadczeniem, pozwala on także budować zaufanie między marką a potencjalnymi klientami. Wymaga regularności, dlatego tak wszystko zaplanuj, by twoi czytelnicy nie musieli czekać na kolejny wpis nieskończenie długo.

Nie możesz jednak poprzestać na blogu, twoja obecność powinna być widoczna w prasie, serwisach internetowych, a nawet radiu i telewizji. To jasny komunikat dla konsumentów na temat Twojej wiarygodności, również jako eksperta. Dlatego dużo uwagi poświęcaj media relations, dbaj, by historie, które przekazujesz mediom, nie tylko były prawdziwe, ale również interesujące, kreatywnie skonstruowane i skłaniały do większego zaangażowania. W ten sposób dasz szansę wszystkim zainteresowanym stronom:

  1. sobie – bo dziennikarz uzna otrzymaną informację prasową za godną publikacji
  2. dziennikarzowi – ponieważ dobrze napisane press info nie wymaga żmudnego poszukiwania informacji i ułatwia mu pracę
  3. klientom – dostają bowiem ciekawy przekaz w połączeniu z wiadomością o obecności firmy/produktu na rynku, z którego dobrodziejstw mogą skorzystać

Używaj możliwe wiele narzędzi, zarówno tych off-line (np. konferencje, spotkania, panele dyskusyjne), jak i on-line (np. media społecznościowe, blogi, fora internetowe) do pozyskania liderów opinii. Dzięki nim marka częściej pojawia się w przestrzeni publicznej, a swoją osobą uwiarygodniają jej wartość w oczach konsumentów.

Każda firma ma potencjał

Public Relations rozrosło się do wymiaru przestrzennej struktury, w której każdy element połączony jest z kilkoma innymi. Dlatego potrzebne jest kompleksowe działanie, począwszy od tekstów pisanych na stronę www, przez informacje prasowe, po obecność w mediach społecznościowych.

Wbrew często spotykanemu myśleniu małe firmy też posiadają potencjał komunikacyjny i mogą kreować dobry wizerunek oraz cieszyć się dobrą reputacją. Public Relations ułatwia realizowanie biznesowych planów i rozwijanie firmy, ale nie warto się śpieszyć, korzystając z niego, ponieważ łatwo jest popełnić błąd. Lepiej krok po kroku dochodzić do wyznaczonych sobie celów, które ostatecznie pozwolą osiągnąć zaplanowany wcześniej wizerunkowy efekt.

(Przeczytano 300 razy, z czego 1 razy dzisiaj)

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.